MotoPlus 20 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 47  Maximale score BMW R nineT Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro Kawasaki Z900RS SE Triumph Speed Twin 1200 Yamaha XSR900 MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 35 25 27 29 31 Acceleratie 40 29 19 25 24 29 Topsnelheid 20 14 12 16 13 14 Motorkarakteristiek 30 24 22 24 23 25 Gasrespons/lastwisselreacties 30 22 23 20 22 23 Motorloop 30 17 15 21 21 22 Koppeling 20 14 13 15 15 15 Schakelen 20 14 13 16 14 15 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 9 8 8 9 Starten 10 8 9 7 9 9 Totaal 250 185 160 179 178 192 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 27 29 29 28 31 Stabiliteit in bochten 40 30 28 26 29 27 Stuurgedrag 40 29 29 27 28 30 Feedback 10 7 7 7 8 8 Grondspeling in bochten/onder blok 20 14 14 14 15 16 Rechtuitstabiliteit 20 15 15 16 16 15 Veringafstelling voor 20 13 13 13 13 12 Veringafstelling achter 20 12 13 14 13 10 Veercomfort 20 10 11 13 12 9 Rij-eigenschappen duo 20 13 14 14 14 13 Totaal 250 170 173 173 176 171 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 25 28 28 28 27 Ergonomie passagier 20 5 9 10 9 4 Windbescherming 20 0 0 0 0 0 Zicht 10 5 7 7 6 7 Lichtopbrengst 20 13 12 15 14 13 Uitrusting 30 11 13 14 11 13 Gebruiksgemak/onderhoud 20 15 14 13 13 12 Rijklaar gewicht met volle tank 10 5 6 6 6 7 Instelmogelijkheden vering 10 7 5 7 1 4 Bagagemogelijkheden 10 1 0 1 1 0 Laadvermogen 10 8 5 4 8 9 Actieradius 30 26 20 25 19 21 Afwerking 20 15 14 14 15 15 Totaal 250 136 133 144 131 132 VEILIGHEID Remvertraging 40 32 29 28 30 31 Doseerbaarheid remmen 30 24 25 24 24 26 Remstabiliteit solo/duo 20 14 13 14 13 14 Oprichtneiging bij remmen 10 8 8 7 6 8 ABS-werking 20 14 12 14 12 15 Stuurslaan 10 9 9 7 8 6 Elektronische hulpsystemen 20 9 5 2 6 10 Totaal 150 110 101 96 99 110 KOSTEN Prijs testmotor 30 9 13 13 15 17 Garantie 10 6 7 5 5 5 Verbruik (secundaire weg) 30 22 22 23 22 24 Kosten beurt 20 18 14 17 19 15 Onderhoudskosten 10 5 7 5 5 4 Totaal 100 60 63 63 66 65 TOTAAL 1000 661 630 655 650 670 PLAATS 2 5 3 4 1 Prijs-kwaliteitverhouding * 10 5,2 5,8 6,6 7,4 8,6 Wat betreft de acceleratiemetingen is de kort gegearde en onderin sterke BMW de snelste, op korte afstand gevolgd door de levendige Yamaha. De Triumph loopt zeer gecultiveerd, maar voelt bovenin wat gesmoord aan. En van de Kawasaki hebben we weleens minder rauw lopende exemplaren in de test gehad. De Ducati stelt wat teleur. De acceleratiecijfers zijn gezien het lagere topvermogen wel redelijk, maar de tweekleps-V-twin loopt bij lage toerentallen bokkig en heeft zodoende maar een smal bruikbaar toerenbereik. WINNAAR MOTORBLOK: YAMAHA Ondanks vrij eenvoudige componenten gaat de Triumph hier op kop. Hij blinkt nergens in uit, maar heeft ook geen echte minpunten. De Kawasaki is erg zacht geveerd, de BMW lijdt zoals altijd onder de stugge achterschokdemper en ook de Ducati zou zowel voor als achter mooier kunnen aanspreken. De XSR is op supermooi asfalt heel goed, maar ook alleen daar. Geen van de andere vier stuurt zo precies en wendbaar als de Yamaha. Maar o wee als de weg slechter wordt, dan is de basisafstemming gewoon veel te hard. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: TRIUMPH Ondanks de verschillende karakters zit je voorop in alle gevallen goed. Op de BMW het sportiefst (!), op de Yamaha actief, op de Kawa en Triumph klassiek rechtop. Op de Ducati met zijn hoge, brede en ver naar je toe komende stuur omarm je als het ware de wereld. Of je rijdt hem staand tegemoet. Hoewel hij het onderdeel ‘rijwielgedeelte’ wint, laat de Triumph op ‘instelmogelijkheden’ wat punten liggen. En ondanks aanwezige haken bij BMW, Ducati en Kawasaki is het meenemen van bagage niet gemak- kelijk. Dat geldt trouwens ook voor iemand achterop. Die zit op de Kawa dan nog het beste. WINNAAR PRAKTIJK: KAWASAKI De remmen staan in hun geheel op hoog niveau, alleen die van de Kawasaki voelen in vergelijking nogal tam aan en vragen meer hand- kracht. Die van de Duc zijn niet zo bijterig als de rest en bij de Triumph mag het ABS wat fijner afregelen. De duidelijke oprichtneiging tijdens remmen in bochten verstoort bij de Triumph telkens weer een mooie lijn bij insturen. WINNAAR VEILIGHEID: BMW, YAMAHA De op één na laagste aanschafprijs en de lage onderhoudskosten maken de Triumph de winnaar op dit onderdeel. Mede door de hoge aanschafprijs moet de BMW de Yamaha onder de streep voor laten gaan. WINNAAR KOSTEN: TRIUMPH WINNAAR PRIJS/KWALITEIT: YAMAHA De meeste punten voor de laagste prijs. Daarmee is de XSR900 op dit onderdeel de onbetwiste winnaar. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de voor het functioneren relevante accessoires -BEOORDELING

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3