MotoPlus 20 - 2022
VERGELIJKINGSTEST RETRO-NAKEDS 46 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Yamaha XSR900 De verrassing van de test. Motorblok en stuureigenschappen zijn heel fijn. Op de zeer stugge basisafstelling en het plankharde zadel na heeft de eigenzinnige XSR900 geen echte minpunten. Daarbij komt nog de laagste aanschafprijs – bingo! 1 Kawasaki Z900RS SE Deze SE-versie met Öhlins-vering kost een stevige 1.700 euro extra, zonder dat de rijeigenschappen daar enorm veel van profiteren. Desalniettemin is de Kawasaki in al zijn retro-Z-stijl een even gemakkelijke als probleemloze motor op alle wegen die hem voor de wielen komen. 3 BMW R nineT Wat betreft trekkracht van onderuit is de BMW iedereen de baas. Dat hij uit eindelijk niet bovenaan eindigt, ligt naast de stevige aanschafprijs ook aan het behoorlijk rauw lopende motorblok. Ook de passagier heeft weinig te lachen. De R nineT geeft wel veel plezier op bochtige wegen. 2 Triumph Speed Twin 1200 Een geweldige motor voor relaxed powercruisen. Het grove afregelen van het ABS en de oprichtneiging bij het remmen in bochten kosten hem echter punten. Daarentegen heeft hij een prachtige afwerking, hoogwaardige com- ponenten en lage onderhoudskosten. 4 Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro Met het in directe vergelijking tam aanvoelende motorblok en de niet vol ledige oriëntering op straatgebruik heeft de Ducati meteen al twee handi caps. Maar o wee als de ondergrond slechter wordt, dan worden de kaarten opnieuw geschud en zit de Ducati meteen voorin. 5 -CONCLUSIE komt de verder prima afleesbaarheid nou niet bepaald ten goede! De bediening is in het alge meen snel duidelijk, je kunt tijdens het rijden ook gemakkelijk wisselen van rijmodus (Rain, Road en Dynamic) en ze verschillen duidelijk van elkaar. Een blik op de puntentotalen onderaan de tabel wekt de indruk dat er hier winnaars en verliezers zijn, maar dat klopt maar ten dele. In de basis staan de rijeigenschappen van alle vijf motoren op een hoog niveau en komen ze op de openbare weg nauwelijks aan hun limieten. Bovendien is het zeker in deze categorie het hart en niet het hoofd dat de keuze maakt. Wie het graag wat comfortabeler en rustiger heeft, die zal met de XSR900 niet gelukkig worden. Wie houdt van veel punch van onderuit, die zal geen lol beleven aan de Z900RS. Liefhebbers van hoge toerentallen kunnen de Speed Twin beter mijden. Wie houdt van een complete uit rusting, die zal bij de R nineT een riant budget nodig hebben. En wie houdt van een vloeiende motorloop, moet de Scrambler 1100 van zijn lijstje schrappen. Je moet dus voor jezelf bepalen wat je belang rijk vindt en zo de juiste motor kiezen, eentje waarbij je hart “JA!” zegt. En je dan niet meer afvragen of een andere keuze misschien toch beter was geweest, maar gewoon lekker los laten en genieten! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3