MotoPlus 20 - 2022
RETRO-NAKEDS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 45 Of dat louter aan de dubbelloops uitlaat ligt weten we niet, maar het is in elk geval prettiger. Afgezien van het vrij zwaar gaande koppelings hendel functioneert ook de transmissie prima. Met een beetje gewenning gaat het schakelen ondanks de vrij lange schakelwegen ook zon der elektronische hulp bijna geruisloos, in elk geval bij opschakelen. Bij het onbelast terug schakelen, bijvoorbeeld wanneer je uitrolt rich ting een stoplicht, wil er nog weleens een flink geklak vanuit het vooronder klinken. Ook de zitpositie vraagt wat gewenning, net als het smalle en harde zadeltje, want verge leken met de vier andere motoren staan de voetsteunen vrij hoog en ver naar voren. Des ondanks komen ze bij stevig sturen toch regel matig aan de grond. Verder is de aangenaam smalle tank vrij lang, waardoor je best ver moet reiken naar het op gematigd-sportieve hoogte geplaatste stuur. In tegenstelling tot de – zoals bij alle R nineT’s – knap harde achterschokdem per doet de volledig instelbare upside-down telescoop aan de voorkant het prima. Met de in- en uitgaande demping beide halverwege hun stelbereik (linkerpoot op 5 van 10 klikken, rechterpoot 4 van 8) en de veervoorspanning op 5 ringen zichtbaar, zijn aanspreekgedrag, comfort en demping prima in balans. De R nineT stuurt gewillig maar niet supersnel in en blijft dan betrouwbaar op zijn lijn. Ook remmen in bochten geeft geen vervelende oprichtneiging. De remmen zelf doen hun werk ook in het ABS-regelgebied in de beste zin des woords onopvallend en efficiënt. Uit stekende vertraging bij beperkte handkracht, een duidelijk gevoel en aangenaam aan grijpen. Zoals het hoort. Wat minder goed bevalt en ook niet past bij de verder hoogwaardige indruk, is de bevestiging van het dashboard. Die is erg labiel en de twee tellers staan vooral op hobbelig wegdek ner veus en ook nog asynchroon te wiebelen. Dat »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3