MotoPlus 20 - 2022

VERGELIJKINGSTEST RETRO-NAKEDS 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Moderne tijden! Een TFT-dashboard met veel info en een intuïtieve menustructuur. Hightech koplamp aan aluminium steunen die eruitzien alsof ze (netjes) zelfgemaakt zijn! Uitlaatdemper met omlaag gerichte uitstroom­ openingen in een vorm die ergens tussen een vlinder en een manga-figuur zit. Een mooie maar zinloze snelsluiter, aan­ gezien hij alleen zichzelf ontgrendelt. De Yamaha heeft een plankhard zadel in de stijl van jaren ’70-racezitjes uit de accessoirehandel. Net als bij zijn voorganger zorgt ook bij de nieuwe XSR de vormgeving voor verdeeldheid. Het is in elk geval eigenzinnig en dat is sowieso te waarderen. Wat betreft gebruiks­ gebied heerst wel eenstemmigheid onder de testrijders: de XSR900 is een verkapte sportmotor. DE BLAUWE JAPANSE ROCKER Yamaha XSR900 nadrukkelijk bepaald door het typische boxer­ blok, dat in deze vorm al 18 jaar behoedzaam wordt doorontwikkeld en fijngeslepen. Die behoedzaamheid is echter snel voorbij zodra de twee 50mm-gaskleppen vol open worden gezet! Bij 2.000 toeren levert de luchtgekoelde boxer al 90 newtonmeter, en wanneer de onderin even sterke Triumph-twin vanaf zo’n 5.500 toeren langzaamaan wat begint af te vlakken, gaat de boxer er nog eens 2.000 toe­ ren langer flink aan trekken. Maar ook op de BMW zul je meestal toch onder de 5.000 toeren zitten, dat voelt het meest natuurlijk. En dan loopt hij ook een kleine 1 op 23, heel netjes. Bij een steviger tempo gaat het meer richting de 1 op 18. Ook deze testmotor liep echter wat rauw. Wel was de bij de eerder geteste Pure zo irritante brul bij het starten hier duidelijk minder heftig.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3