MotoPlus 20 - 2022
VERGELIJKINGSTEST RETRO-NAKEDS 34 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST tot aan 10.400 toeren en levert zijn vermogen met een diep knorrend geluid, lichte trillingen en veel enthousiasme. Vooropgesteld dat je de juiste modus hebt geselecteerd. In stand 1 gaat de driepitter erg abrupt, met hevige lastwissel reacties en dusdanig fanatiek aan het werk dat in de eerste versnelling het voorwiel puur op het gas de lucht in gaat. Ook tractiecontrole en ABS laten dan veel toe. Zeker op losse onder grond zijn drifts dan probleemloos te maken. Stand 2 is iets milder, stand 3 de prettige keuze voor alledaags verkeer en stand 4 is eigenlijk een regenmodus, met een zeer milde, bijna tamme motorkarakteristiek en vroegtijdig ingrijpen van de elektronica. Je kunt ook tijdens het rijden tussen deze vier standen wisselen. De toerenteller geeft aan wat de werkgebie den zijn van de driepitter (die met een verbruik van 1 op 25 tijdens de rustige verbruikstest ronde laat zien ook zuinig te kunnen zijn!): met gas erop geeft hij vanaf 5.500 toeren in groen aan, om boven de 8.000 toeren – waar hij echt los gaat – te veranderen naar oranje. Het rijwielgedeelte past bij dit sportieve karak ter; geen van de vier andere testmotoren stuurt zo precies en wendbaar en daarbij bovendien neutraal. Althans, zolang het wegdek mooi vlak is. Voor slechte ondergrond is de vering veel te stug en hij wordt ook door het bijna volledig opendraaien van de dempingsschroeven niet echt comfortabel. In de basis is de XSR dus een verkapte sport motor, iets waar ook de snelsluitingen in de zijdeksels op wijzen. Alleen jammer dat ze maar op één van de drie bevestigingspunten worden gebruikt, waardoor ze niet echt zin hebben. Laten we dat maar als emotie betite len, of anders gezegd: een Italiaansere Japan
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3