MotoPlus 20 - 2022
RETRO-NAKEDS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 33 hij 764 van de mogelijke 1000 punten. Dat zet de GS in die ranglijst op de eerste plaats. De perfectionist is desondanks ontevreden, want er missen immers nog 236 punten voor de absolute perfectie. Die vanwege diverse elkaar tegenwerkende eisen echter helemaal niet haalbaar is, ook niet voor de eind 2023 verschijnende opvolger R1300GS, hoe goed die ook gaat zijn. Hoe anders is het gesteld met de vijf motoren in deze test. Met puntenscores tussen de 630 en 670 punten zitten ze in het goede middenveld. En ook al is er bij alle motoren hier en daar wel ruimte voor verbetering, het rijplezier is er nau welijks minder om. We lopen het rijtje eens af. We beginnen deze keer achteraan in het alfa bet, met de nieuwste uitvoering van de Yamaha XSR900. In MotoPlus nummer 14/2022 konden we al vaststellen dat de XSR900 een opmerke lijk sportief karakter heeft met zijn levendige 890cc-driecilinder, de lichtvoetige stuureigen schappen en zijn stevig gedempte, op de ingaande demping achter na volledig instel bare vering. Wat verrassend is, want voorheen was juist de simpele vering van de XSR900 zijn zwakke punt. Dat is fundamenteel veranderd. Bij het opstappen is er al de eerste schrik: het eigenzinnig gevormde zadel is plankhard, maar geeft daardoor wel lekker veel feedback. De zit positie is verder aangenaam sportief en lijkt, op de duidelijk smallere tank na, best veel op die van de Kawasaki. Het grotendeels monochrome TFT-dashboard is snel duidelijk. De belangrijk ste knop is die voor de 1 tot en met 4 genum merde mappings. Aan de kwaliteiten van het driecilinderblok hoeven we eigenlijk amper nog woorden vuil te maken. Daarom hier de korte versie: hij trekt van iets boven de 2.000 »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3