MotoPlus 20 - 2022

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 27  Rond in plaats van hoekig: koplamp en luchtinlaten van de 1300R zijn nieuw ontworpen. De spiegels vervullen hun taak slechts in beperkte mate. Of door Brabus zelf vervaardigd of betrokken van leveranciers, zoals hier van Gilles Tooling; de onderdelen van de 1300R zijn zorgvuldig ontworpen, vervaardigd en geassembleerd. MOTOR watergekoelde 75° V-twin, viertakt, twee ketting-aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, brandstof­ injectie, 2 x Ø 56 mm, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zes­ versnellingsbak, X-ring ketting, secundaire verhouding 38:17. Boring x slag 108,0 x 71,0 mm Cilinderinhoud 1.301 cc Compressieverhouding 13,5:1 Maximaal vermogen 132,0 kW (180 pk) bij 9.500 tpm Maximaal koppel 140 Nm bij 8.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down vork, Ø 48 mm, hydraulische stuurdemper, instelbare veervoorspanning en elektronisch instelbare in- en uitgaande demping, aluminium enkelzijdige achter­ brug, monoschokdemper met linksysteem, elektronisch instelbare veervoorspanning, in- en uitgaande demping, dubbele schijfremmen voor, Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter, Ø 240 mm, tweezuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS. Gesmede aluminium wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Banden 120/70 ZR17; 200/55 ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.497 mm, bal­ hoofdhoek 64,8 graden, naloop 106 mm, veerweg v/a 125/140 mm, zithoogte 845 mm, rijklaar gewicht 205 kg, tankinhoud/reserve 16,0/3,5 liter. Prijs uitverkocht (was € 39.500,- bij online verkoop) TECHNISCHE GEGEVENS BRABUS 1300R in de Sport-rijmodus. Ook de remmen zijn uit­ gesproken gebruikersvriendelijk. Over de gehele bandbreedte leveren ze prima werk. Van een kleine maar merkbare vertraging bij het delicaat inknijpen van het hendel tot de brute verplettering bij hoge snelheden. Het gebeurt altijd transparant en is makkelijk onder controle te houden. Bij één discipline heeft deze gentleman iets robuustere manieren: de afstelling van het rijwielgedeelte. De Brabus is uitgerust met de semi-actieve vering van de Super Duke R Evo én het softwarepakket dat tegen meerprijs verkrijgbaar is op de KTM. De soft- en hardware helpen de ophangings­ elementen semi-actief de demping aan te passen afhankelijk van de snelheid, motortoe­ rental, wegdek en de versnelling of vertraging. De voorvork en achterdemper schakelen razendsnel heen en weer tussen verschillende dempingskarakteristieken. De rijder kan deze dempingskarakteristiek ook zelf selecteren en instellen. Twee opmerkingen over het rijwielge­ deelte: de Brabus is zelfs in de ‘Comfort-stand’ zo stevig gedempt dat je zelfs bij zeer hoge snelheden geen behoefte hebt aan nog meer demping. Liever had ik de demping op slechte weg nog wat verder teruggedraaid. Mocht iemand heel snel op het circuit willen rijden met de Brabus, dan heeft de vering nog altijd genoeg reserve. Genoeg waarschijnlijk voor zelfs een zware race in de zinderende hitte. Ten tweede moet ik toegeven dat ik rijdend het verschil niet kan voelen tussen de Comfort- en de automatische stand. Dit komt overeen met eerdere ervaringen op een KTM Super Duke R Evo op bar slechte wegen. De Brabus blijft om een simpele reden een dergelijke beproeving bespaard. Op een gegeven moment ben ik moe van het verzamelen van testindrukken. In plaats daarvan geef ik me gewoon over aan het plezier van het rijden. Het is tijd om te genieten van de soepele motor, de krachtige acceleratie als ik erom vraag, de bochtenrijke wegen en de uitstekende remmen. Last but not least geniet ik van de voldoening om iets zeldzaams en spe­ ciaals te kunnen rijden. Het bevredigt de ijdel­ heid. Dat gevoel overbrengen is voor Brabus waarschijnlijk belangrijker dan nóg krachtigere technologie voor de openbare weg te ontwik­ kelen, want die is voor het gros van de mensen op straat toch niet te gebruiken. Het gaat Brabus om fascinatie op het eerste gezicht. Voor iedereen die de fabrikant alleen kent als auto-tuner vormen de wielen van de 1300R in het typische Brabus Monobloc-Z ontwerp de verbinding tussen auto en motor. De aanblik van carbon is niet meer zo exotisch als het ooit was. Toch verraadt de matzwarte oppervlakteafwerking een geoptimaliseerd productieproces. Volgens de fabriek is de 1300R daardoor vijf tot zes kilo lichter dan de Super Duke R Evo, ook al zijn de wielen iets zwaarder. De remschakelset en hendels zijn gemaakt door Gilles Tooling en zijn eveneens lichter dan de standaard KTM-onderdelen. Wat de spiegels onder het stuur aan gewicht besparen, dient direct weer op de Brabus te worden gemonteerd in de vorm van spiegels waarin je ook echt iets kunt zien, want de hui­ dige oplossing biedt dat slechts met veel moeite. In stadsverkeer met overenthousiaste fietsers en scooterrijders is het beperkte gezichtsveld naar achteren niet zonder gevaar. n -CONCLUSIE Om het maar eens voorzichtig te stellen: voor een dagje rijden op de Brabus kun je ook naar Mattighofen reizen. Het grote KTM-aandeel in de 1300R vormt name­ lijk de solide technische basis voor een heleboel rijplezier. De uiterst zorgvuldig gefabriceerde en geassembleerde Brabus-­ componenten geven dit kunstwerk een uit­ straling van waarde en exclusiviteit.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3