MotoPlus 20 - 2022

RIJ-INDRUK BRABUS 1300R 26 MOTOPLUS RIJ-INDRUK Fascinatie op het eerste gezicht? Sommige voorbijgangers kunnen erover meepraten. Negen dubbele spaken karakteriseren de Brabus-velgen. Rode kleuraccenten ontplooien zich te midden van het alomtegenwoordige zwart als uiterst aantrekkelijk. Eén minuut en vierenveertig seconden duurde het voordat de 154 exemplaren van de € 39.500,- kostende Brabus 1300R online waren uitverkocht. De eigenaren in spe hadden toen ook al per persoon € 3.000,- aanbetaald. Mocht deze tijd niet juist zijn – misschien duurde het bestellen wel 1.45 of 1.54 minuut –, is deze tijd gezien de oplage niettemin goed doordacht. Eén ding is zeker: de verkoop ging snel. Neem ook gerust van ons aan dat slechts een paar van de 77 motorfietsen in de zwarte kleur­ stelling en de overige 77 in het rood zijn aangeschaft met de bedoeling om ze daad­ werkelijk te rijden. Een gelimiteerde serie motoren wordt vaak gekocht als verzamel­ object, belegging of speculatief object. Hetzelfde gebeurt op andere gebieden van de luxe-industrie, zoals schrijfgerei, horloges en camera’s. Als je – zoals wij – de zeldzame kans krijgt om met zo’n luxeartikel te doen waarvoor hij eigenlijk gebouwd is, overvalt je bijna het gevoel daarmee een cultobject te ontheiligen. Naar mijn mening moet je dit gevoel zo snel mogelijk overwinnen door er gewoon vandoor te gaan met de Brabus. Alleen zo krijgt een hoogtechnologisch pro­ duct echte plezierwaarde. De carbon outfit van de Brabus is minder ‘hoekig’ dan die van de KTM. Daardoor oogt hij discreter dan de Super Duke. Dat komt dus niet enkel voor rekening van de sobere kleurstelling. De contactoppervlakken tus­ sen rijder en motorfiets zijn echter net zo fraai vormgegeven als bij de KTM. Je zit op een zadel met een gewatteerde hoes en het voelt direct goed. De hendels en voetsteunen zitten precies waar ze moeten zitten. Met een druk op de knop wordt de motor gestart. De uitdrukking ‘de motor komt tot leven’ drukt veel beter uit wat er onder je gebeurt. Dankzij de zwarte dubbele uitlaat­ demper – het voorste uitlaattraject blijft ongewijzigd – klinkt de 1.301 cc zware V-twin in de Brabus een beetje meer gedempt dan met de enkele uitlaatdemper van de Super Duke. Het koppelingshendel kan met een lichte hand worden ingetrokken en ook de versnel­ lingspook laat zich, zoals je van KTM mag ver­ wachten, zeer licht bedienen. Deze machtige, respect en misschien zelfs ook wel een beetje angst inboezemende motorfiets heeft de manieren van een echte gentleman. Dat geldt ook voor de gasrespons in de Street- en later

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3