MotoPlus 20 - 2022
MOTORNIEUWS MOTOPLUS 23 VESPA GTS Vier jaar na de lancering van de laatste versie komt Vespa met een flink vernieuwde GTS. De GTS heeft nieuwe rem men en vering, een nieuw dashboard, key less-startsysteem en een fris nieuw design. En hij komt er in vier versies: GTS Super, GTS Supersport en GTS Supertech (de enige van de vier met een TFT-display). Alle modellen worden aangedreven door vloeistofgekoelde eencilinder- motorblokken, de 125 I-GET of 300 HPE, die met 23 pk vermogen meteen de sterkste krachtbron uit de Vespa-historie is, en ze komen er in maar liefst veertien kleurstellingen. KAWASAKI EV PROTOTYPE Op de Intermot in Keulen trok Kawasaki ook het doek van een nieuw elektrisch proto type, een naked die de basis moet gaan vormen voor een productiemachine waar nog weinig over bekend is, maar die over niet al te lange tijd mag worden verwacht. Tijdens de presentatie van dit prototype benadrukte Masaya Tsurono, managing director van Kawasaki Europe, nog maar eens het belang van verbrandings motoren voor Kawasaki, maar dat ook e- en bio-brandstoffen, naast waterstof, worden meegenomen in de transitie naar een CO 2 -neutrale toekomst. ZÜNDAPP ZXA 500 De Zündapp roept bij velen ongetwijfeld nog steeds herinneringen op aan lang vervlogen brommer tijden, maar het merk is nog springlevend en res sorteert tegenwoordig onder Chinese vleugels. Tot dusverre produceerde het vooral bromfietsen en lichte motoren, maar op de Intermot in Keulen was daar opeens de ZXA 500, een adventure met een wel heel nadrukkelijke knipoog naar het lijnenspel van de Ducati Multistrada. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen ze bij Zündapp hebben gedacht. Of en wanneer de 500 op de markt komt is nog niet bekend, wel dat ’ie wordt aangedreven door een 476 cc metende eencilinder die goed is voor 48 pk vermogen en een topsnelheid heeft van 170 km/uur. De ZXA weegt 196 kilo, kan 18 liter ben zine meenemen en heeft een zithoogte van onge veer 800 millimeter. Met 17-inch wielen voor en achter lijkt het voornaamste inzetgebied, ondanks het ruige voorkomen, toch gewoon asfalt te zijn. Klassieke Vespa-lijnen als verpakking voor moderne techniek: de Vespa GTS Super 300 (links) en GTS Supertech 300.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3