MotoPlus 20 - 2022

MOTORNIEUWS 2023 DIVERSEN 22 MOTOPLUS MOTORNIEUWS HOREX REGINA EVO Horex? Die waren toch failliet? En toen weer niet, en toen toch weer wel. En zoals het er nu naar uitziet weer niet, want op de Intermot presenteerde de roem­ ruchte Duitse fabrikant deze Regina Evo, een retrobike met een dikke éénpitter in het vooronder! De naam Regina grijpt terug op een van de meest succesvolle modellen van Horex ooit, de in 1950 gepresenteerde Regina. Dat werd een verkoopsucces eersteklas, in totaal rolden er rond de 83.000 exemplaren van de band. Met de Regina Evo, een moderne interpretatie van het origineel, wil Horex nu deze oude tijden laten herleven. Dat doet het met een bijzonder klassiek gelijnde machine met een super­ licht carbon frame en swingarm. Dat laatste is niet zo gek, want ondertussen maakt Horex deel uit van de Duitse 3C Carbon Group AG. Samen ook met de lichte alu­ minium tank zet deze Regina Evo slechts 133 kilo drooggewicht op de schaal. De ronde vormen, prie­ mende koplamp, spaakwielen, zwarte accenten en vele chromen details doen het origineel uit 1950 absoluut eer aan. Een open en minimalistisch design ook, dat van bepaalde kanten zelfs wat futuristisch aandoet. Bij de Regina Evo draait het niet om high-end power maar om purisme, getuige onder meer de 48 pk sterke, vloei­ stofgekoelde 600cc eencilinder in het vooronder, die overigens wel gewoon aan de Euro5-norm vol­ doet. Verdere kenmerken van de Evo zijn onder meer een carbon (!) frame en swingarm, dubbele schijfrem voor (Ø 260 mm) met tweezuiger Beringer remklauwen (uiteraard met ABS), led-kop- en achterlicht en een zesversnel­ lingsbak. Simplistisch, puur, mooi. Nu maar hopen dat de Regina Evo er ook echt gaat komen! Met de Regina Evo brengt Horex een fraai eerbetoon aan de vroegere Regina van 1950. KAWASAKI VERSYS 650 Je kon er de klok op gelijkzetten natuurlijk, want na eerder de Z650 en de Ninja 650 maakt Kawasaki bekend dat ook de Versys 650 komend modeljaar standaard is voorzien van tractiecontrole. Net als bij de beide andere 650’s van de Japanners kent die tractiecontrole twee standen en daarnaast kan dit systeem volledig worden uitgeschakeld. Aan de vertrouwde waarden van de Versys 650 verandert verder niets, de 649cc paralleltwin blijft ongewijzigd en hetzelfde geldt voor frame en vering. Ook het herkenbare snuitje met de dubbele led-koplampen en het in vier standen verstelbare ruitje gaan ongewijzigd 2023 in. De nieuwe Versys 650 is er vanaf medio januari 2023 in de kleuren Candy Lime Green en het nieuwe Metallic Smoke Gold. Tractiecontrole en een nieuw kleurtje voor de 2023 Kawasaki Versys 650.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3