MotoPlus 20 - 2022
MOTORNIEUWS MOTOPLUS 21 heeft duidelijk sportievere ambities en dat vertaalt zich in een blok met een kortere slag (63,5 mm ten opzichte van 80,0 mm) met flink meer vermogen en koppel, dat ook bij een hoger toerental wordt vrijgegeven. De met een Uni-cam-cilinderkop uitgeruste twin (enkele bovenliggende nokkenas die zowel in- als uitlaatkleppen bedient) levert zijn maximale vermogen van 92 pk namelijk bij 9.500 toeren, terwijl het maximum koppel van 75 Nm er bij 7.250 tpm is. Om het blok, met assist&slipper- koppeling, zo compact mogelijk te houden, drijft het tandwiel van de primaire aandrijving ook direct de balansas aan. De twin is voorzien van ride-by-wire, wat de weg vrijmaakt voor tal van hulpsystemen. Aan boord zijn onder meer drie rijmodi (Rain, Standard en Sport), elk met een passend (interventie)niveau van de vermogensafgifte, hoeveelheid motorrem en tractiecontrole (met geïntegreerde wheelie-controle), die elk drie standen kennen. De vierde User-rijmodus kun je geheel naar eigen voorkeur inrichten. Het hoe en wat van wat je allemaal hebt inge steld vind je terug op een informatief en kleur rijk TFT-scherm, dat ook voorziet in Bluetooth- connectivity. Dan over naar het rijwielgedeelte, met als basis een stalen brugframe, Showa SFF-BP upside- down voorvork en een via een Pro-link werkende schokdemper achter. Veel instelmogelijkheden zijn er niet, enkel de veervoorspanning achter is vijfvoudig instelbaar. Met de relatief lange wiel basis van 1.420 mmmikt Honda op een goede rechtuitstabiliteit, terwijl de 65° balhoofdhoek en naloop van 99 millimeter voor een lichtvoetig stuurgedrag moeten zorgen. Aan dat laatste draagt ook de bescheiden 160-achterband bij. Het is duidelijk dat Honda een onderhoudende maar tegelijkertijd ook toegankelijke fiets wil neerzetten. Iets waar ook de prima zithoogte van 795 mm aan bijdraagt. Er is per direct ook een hele reeks accessoi res voor de nieuwe Hornet beschikbaar (o.a. een quickshifter, duozit-cover etc.), die deels zijn samengevoegd in een drietal standaard pakketten: het sport-, stijl- en toerpakket. Wanneer de nieuwe CB750 Hornet bij de dealer staat is nog niet bekend, wel dat ’ie er in vier kleurvarianten komt: wit (met rood frame), zwart (met rood frame), matgrijs en matgeel. De prijs van de nieuwe CB750 Hornet bedraagt respectievelijk € 8.999,- voor Nederland en € 7.799,- voor België. n Een quickshifter is een van de vele acces soires voor de nieuwe CB750 Hornet. Flink TFT-dashboard met een breed palet aan basisinformatie en uiteraard de actieve rijmodus. Middels de menuknoppen op de linker stuurhelft, een stuk minder vol dan bij sommige andere Honda-modellen, scrol je door alle functies.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3