MotoPlus 20 - 2022
MOTORNIEUWS 2023 DUCATI MULTISTRADA V4 RALLY Ducati breidt de Multistrada V4-familie uit met de nieuwe Rally-variant. Opvallendste nieuwtjes: meer veerweg, meer actieradius én een nieuwe tweecilinder-modus! | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Ducati | OP VIER ÉN TWEE CILINDERS De werkplek op de Rally. Door de 30-liter tank worden je benen wel iets verder uit elkaar gedrukt. Het heet officieel Extended Deactivation System en maakt van de V4 een twin. Daarbij schakelt de Multistrada V4 de achterste cilinderbank uit en dat kan de nieuwe Multistrada V4 Rally in tegenstelling tot de standaard Multistrada zelfs tij dens het rijden. Al naargelang de versnelling – nooit in de eerste versnelling trouwens – blijft de Multi een twin en schakelt hij over naar V4 bij bepaalde snel heden en belastingen. Daarmee wil Ducati brandstof besparen en de nieuwe 30-liter tank langer gevuld houden. Die 30 liter tankinhoud in de aluminium tank betekent 8 liter meer inhoud dan standaard. Dat verhoogt de theoretische actie radius bij een opgegeven ver bruik van 1 op 15,4 van 338 naar 461 kilometer. Samen met de langere veerelementen betekent dat tevens 9 kilo extra gewicht, waarmee de Rally – feitelijk de opvolger van de 1260 Enduro – 250 kilo op de schaal zet. Maar met 125 Nm en 170 pk niet iets om je druk over te maken. De technische basis onder de nieuwe Rally is in feite de V4 S met zijn semi-actieve Skyhook- vering. In Rally-trim gaat de veer voorspanning voor en achter van respectievelijk 170 en 180 milli meter naar een forse 200 milli meter. Daardoor stijgt ook de bodemvrijheid met 10 millimeter naar 230 millimeter. Om te voor komen dat het rechtop zetten en bestijgen geen scène uit een slapstick wordt, beschikt de Rally over twee met elkaar samenwer kende systemen. Enerzijds wordt de semi-actieve veervoorspan ning achter compleet geopend, waardoor de statische hoogte daalt, en anderzijds opent het Easy Lift-systeem de ingaande demping voor en achter, waar door de Multistrada makkelijker rechtop te zetten is. De spaak wielen zijn nu iets lichter gewor den – de bandenmaten blijven met 120/70ZR19 en 170/60ZR17 ongewijzigd – en in het voorwiel
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3