MotoPlus 20 - 2022

niet te stijf mag zijn in de jacht op die ene seconde op het circuit. Meer goed nieuws: ook de M Chassis Kit met een verstelbaar swingarm- scharnierpunt en hoogteverstelling van de ach­ terzijde van de machine is standaard aanwezig op de nieuwe S1000RR. De boordelektronica heeft ook wat welkome updates ondergaan. De tractiecontrole (DTC) heeft nu Slide Control voor gecontroleerd drif­ ten en het ABS Pro is voorzien van de setting ‘Slick’ voor racebanden. Optioneel blijft de elek­ tronische vering DDC (Dynamic Damping Con­ trol) voor achterschokdemper en voorvork. Af-fabriek biedt BMW ook een groter assorti­ ment M-onderdelen aan. Naast lichtere wielen – van gesmeed aluminium of carbon – omvat het tevens uitlaatdempers, protectoren en ook een adapter voor GPS-tracking en camera’s. Overigens: de M-remklauwen – overgeno­ men van de M1000RR – onderscheiden zich alleen door hun blauwe kleur en de M-aan­ duiding van zwarte BMW-klauwen, de door Hayes geleverde onderdelen zijn technisch identiek. Nieuw zijn verder een lithium De winglets moeten voor een neerwaartse druk van 10 kilo op het voorwiel zorgen. De remklauwen van het M-pakket hebben nu ook de blauwe kleur van het M-model. Het uitzicht op het forse TFT-scherm is ongewijzigd gebleven. De twee andere kleur­ opties voor 2023. accu (M Lightweight), een USB-aansluiting in het kontje, een gewijzigde kabelboom om makkelijker een kortere kentekenplaathouder te kunnen monteren en een eenvoudiger te demonteren achterwiel. De gewichtsopgave is trouwens ongewijzigd. Net als voorheen zet de S1000RR 197 kilo op de schaal, met race­ pakket 195,4 kilo, met M-pakket 193,5 kilo. De nieuwe S1000RR is er in Nederland vanaf € 24.200,- en in België vanaf € 21.170,-. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3