MotoPlus 20 - 2022
MOTORNIEUWS 2023 BMW S1000RR 16 MOTOPLUS MOTORNIEUWS Dat betekent de eerste update voor BMW’s superbike sinds 2019. De tijd dat een sport kanon iedere twee jaar werd vernieuwd ligt door de dalende verkoopcijfers alweer een tijdje achter ons. Vier jaar is inmiddels de norm. In 2021 lanceerde BMW nog wel de M1000RR als topmodel, maar de standaard-RR bleef dus tot en met het huidige modeljaar ongewijzigd. Goed, iets meer topvermogen dus voor de nieuwe S1000RR: 210 tegen 207 pk (voor de puristen: 206,7 tegen 209,4). Naast de extra paardjes mag de van Shift Cam-nokkenassen voorziene viercilinder nu ook 250 toeren meer draaien. Voorheen werd het topvermogen aangetikt bij 13.500 toe ren, nu is dat 13.750 tpm. Met 113 Nm blijft het maximum koppel trouwens ongewijzigd. Wel wordt dat bij een hoger toerental bereikt: 11.000 in plaats van 10.500 toeren. Ook het inlaattraject heeft wat kleine wijzigingen ondergaan. De airbox is gemodificeerd, de inlaatkelken zijn iets korter en de inlaatkanalen zijn geoptimaliseerd. Tot een hogere topsnelheid hebben de wijzi gingen trouwens niet geleid. De S1000RR knalt ook nu nog met gemak door de 300-grens, maar het hogere topvermogen bij een hoger toerental wordt ‘gehinderd’ door een iets kortere eindoverbrenging. De oorspronkelijke fabrieks opgave van 306 km/uur is naar 303 km/uur bijgesteld. Een kniesoor die daar over valt… Het achtertandwiel telt nu 46 in plaats van 45 tanden en dat komt de acceleratie in alle zes versnellingen weer ten goede. Daarnaast is ook de ketting iets langer, waar door de wielbasis met 1.457 millimeter 6 milli meter langer is. Ook de iets minder steile bal hoofdhoek van 66,4 graden (was 66,9) draagt daar aan bij. Door 3 millimeter minder offset van de kroonplaten is de naloop met 99,8 millimeter iets langer geworden (was 93,9). Dat moet onder de streep zorgen voor meer stuurprecisie en stabiliteit, ook op hoge snelheid. Met het oog op dat laatste is de S1000RR vanaf het nieuwe modeljaar ook voorzien van winglets, de bekende vleugels die sinds 2021 ook de M1000RR sieren. Volgens opgave zorgen deze voor een neerwaartse druk tot 10 kilo op het voorwiel. Ook het aluminium brugframe is licht gemodifi ceerd voor wat extra flex, aangezien een frame We maakten er al eerder melding van, maar nu is het dan officieel: de BMW S1000RR gaat met 210 pk onder de knop én met winglets 2023 in. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: BMW | BMWGEEFT JE VLEUGELS!
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3