MotoPlus 19 - 2022

SPORT MOTOPLUS 93  Augusto Fernandez wordt volgend jaar de teamgenoot van Pol Espargaro in het Tech3 GasGas Team. De Spanjaard wil afscheid nemen van de Moto2 met een wereldtitel. Die titel wil Ai Ogura echter eveneens. In Aragon leek Fernandez vanaf pole richting een vijfde Grand Prix-zege te koersen, maar de Red Bull KTM-­ rijder werd achterhaald door teamgenoot Pedro Acosta en Aron Canet. Vóór Ogura werd Fernandez nog wel derde, maar in Japan leverde hij in. Voor eigen publiek was Ogura na een zeer matige training ijzersterk in de race. Nadat eerst Canet (hij crashte, red.), Somkiat Chantra en Alonso Lopez de wedstrijd hadden aan­ gevoerd, nam Ogura tien ronden voor het einde het initiatief. Fernandez reed van een tiende naar een tweede plek vóór Lopez en behield zo nipt de leiding in de tussenstand. Na een zeer matige vijftiende plaats in Aragon was Bo Bendsneyder in Japan een stuk beter op dreef. Mede dankzij een sterk eindschot, waar­ mee hij drie plekken won in vier ronden, finishte hij als negende. Zonta van den Goorbergh crashte in Aragon helaas al vroeg in de race maar werd keurig zestiende in Japan. De Bredanaar miste zijn eerste punt op vijf seconden. MOTO2: OGURAMAAKT HET SPANNEND MOTO3: DUBBEL VOOR GUEVARA TECHNISCHE BAAS DUCATI: “GEEN VOORBEELD VAN FAIRNESS” Davide Barana, Technical Director van Ducati Corse, maakte er in Aragon tijdens een persconferentie met de zes technische MotoGP-­ bazen geen geheim van dat Ducati teleurgesteld was door de opstel­ ling van de andere vijf fabrikanten in de MSMA, de vereniging van constructeurs. Volgend jaar wordt het gebruik van het ‘holeshot device’ aan de voorzijde beperkt tot gebruik bij de start, maar ook de ontwikkeling van de ‘Rear Ride Height Devices’ staat onder druk “Ik spreek er niet graag over, van­ wege wat er gebeurd is”, begon de rechterhand van Ducati Corse-baas Gigi Dall’Igna. “Wij waren de eerste die een systeem ontwikkelden aan de voorkant voor de start en de rest volgde. We kwamen toen met het dynamische ‘rear ride height device’ – en de rest volgde. En we hebben daarna ook de voorkant weer verbeterd. Op een bepaald moment kwam er een beweging op gang om die voorkant te verbieden. Vervolgens stemden vijf van de zes fabrikanten in de MSMA – je kunt zelf bedenken welke – vóór een ver­ bod.” Barana erkende dat de besluit­ vorming volledig reglementair was gebeurd. “Die vijf maakten gebruik van hun recht. Maar ik kan zeggen dat ik het niet als een voorbeeld van fairness beschouw. In plaats van te proberen om de achterstand in te halen, is het veel makkelijker om iets te verbieden wat één fabri­ kant al heeft.” Terwijl Sebastian Risse van KTM wees op de steeds toenemende snelheid en de veiligheid die daar volgens hem door in het gedrang komt, wezen Romano Albesiano van Aprilia en Takeo Yokoyama van Honda op de praktische bruikbaar­ heid van Ride Height-systemen. “We hebben als Honda dit natuurlijk die­ per onderzocht en kwamen tot de conclusie dat je dit niet terug gaat zien op straatmotoren, en dat is een belangrijke reden voor Honda om in de racerij actief te zijn. Daarom hebben wij gestemd om het voor­ stel dat via de organisator kwam te verbieden. De stemming was 5 tegen 1 en ik denk dat de gang van zaken eerlijk is gegaan.” Yokoyama liet zich tijdens de pers­ conferentie ook uit over de Kalex-­ swingarm die Honda voor het eerst toonde tijdens de test in Misano. Marc Marquez reed er in Aragon en in Japan mee. Voor de Japanse constructeur is het zeer ongebrui­ kelijk om (net als Yamaha) hulp van buitenaf in te roepen. “Of we het nou ergens vandaan halen of dat we het zelf maken: het gaat er om dat we het beste willen om Honda weer terug te brengen waar we wil­ len zijn”, zwakte Yokoyama de bij­ zondere stap af. Momenteel bezet Honda de zesde en laatste plaats in de constructeurstitelstrijd. Izan Guevara (#28) deed met twee overtuigende zeges in Aragon en Motegi een grote stap richting de Moto3-wereldtitel. In Aragon startte hij vanaf pole en reed vervolgens – zoals eerder op de Sachsenring – van start tot finish aan de leiding. Het was dit jaar Guevara’s derde overwinning in Spanje. Alleen Ayumu Sasaki (71) kon enigszins in de buurt blijven van de GasGas-rijder. Daniel Hol­ gado (96) pakte na een sterk gere­ den race zijn eerste GP-podium. Sergio Gadea en Dennis Foggia, Guevara’s grootste tegenstanders, kwamen niet verder dan een der­ tiende en veertiende plaats. Een tegenvallende negende startplaats weerhield Guevara er in Japan niet van om al in de eerste ronde de kop over te nemen van polesitter Tatsuki Suzuki. De Japanner crashte in de openingsfase, maar zijn land­ genoot Sasaki en teamgenoot Foggia lieten Guevara niet ont­ snappen. Ook Jaume Masia voegde zich bij het leidende drietal, maar de Spanjaard vloog van zijn KTM. Guevara, volgend jaar in de Moto2 op een GasGas, won voor Foggia en Sasaki. Garcia werd vierde.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3