MotoPlus 19 - 2022

SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT De inmiddels 36-jarige Crutchlow nam ook zijn crewchief Silvano Galbusera mee, met wie hij sinds 2021 samenwerkt in Yamaha’s Europese testteam. Ondanks problemen met een slechte rug en een onwillige schouder was de drievoudig MotoGP-winnaar nog snel genoeg om punten te pakken. In Aragon werd hij veertiende en in Japan – nadat hij was vergeten om de launch control in te scha­ kelen – pakte hij achter merkgenoot Franco Morbidelli het laatste punt. Vanwege Dovizio­ so’s pensioen moest Crutchlow een geplande vakantie annuleren. “Ik heb hem gebeld en gezegd dat hij me nog geld schuldig is van­ wege die vakantie”, riep Crutchlow die in 2012 bij Tech3 de teamgenoot was van de Italiaan en in 2014 bij Ducati. Crutchlow begreep dat Dovizioso zijn draai niet kon vinden op de M1. “Ik heb me nog geen dag comfortabel gevoeld op de Yamaha”, verraste Crutchlow. “Ja, ik worstelde waar Dovi mee worstelde en ik snap waarom. Ik snap ook waarom Fabio daar niét mee worstelt. Hij gaat niet zo lang­ zaam door de bochten als wij. Simpel zat. En dan hoef je niet zo vol op het gas, spin je de achterband niet zo erg en slijt je die band ook niet zo. Het is een vicieuze cirkel.” Volgens Crutchlow kampte Yamaha met ‘het Marc Marquez-effect bij Honda’. “Hij is de enige die hard kan gaan op een Honda. Bij Yamaha hebben de anderen het nu moeilijk om zo snel te zijn als Fabio. Ik zeg niet dat zij het slecht doen, maar wat hij doet is heel speciaal. Ik weet hoe hij het doet, ik zie het, maar ik kan het niet. Dat is het verschil tussen rijders. Wat we moeten doen, is zorgen dat de anderen dichter bij Fabio in de buurt komen. En dat Fabio natuurlijk ook sneller wordt.” Door het aantrekken van de voormalige For­ mule 1-engineer Luca Marmorini en nu ook Suzuki-engineer Tom O’Kane laat Yamaha meer Europese invloed en hulp van buitenaf toe in de ontwikkeling van de M1. De vraag of dat een goede zet was, kon Crutchlow niet beantwoorden. “Ik kan alleen maar zeggen dat Yamaha een goede job heeft gedaan om het blok sneller te maken dan het is. Ik geloof niet dat Yamaha de snelste motor op de grid hoeft te hebben. Ze moeten alleen competi­ tief zijn. Je moet kunnen vechten en dat kan nu niet. Ze moeten zich kunnen verdedigen op het rechte stuk en in potentie kunnen inhalen. In ieder geval: niet ingehaald wor­ den. Daar draait het om. Dat hebben ze denk ik voor elkaar gekregen. Ik heb jaren achter de Yamaha’s aangereden en jaren hebben ze het niet nodig gehad. Nu wel, want er zijn heel veel snelle machines op de grid.” Terug op het circuit in een competitieve omgeving ondervond de voormalige Super­ sport-wereldkampioen ook dat rijstijlen veranderen. “De enige manier om nu het maximale uit een machine en vooral de banden te halen, is om de rem los te laten en bochtensnelheid te gebruiken. Kijk naar de laatste ronde in Misano en kijk hoe snel Enea Bastianini in de bochten is. En het lijkt alsof hij midden in de bocht nauwelijks de voorband zwaar belast. Als ik dat op het scherm zie, snap ik niet hoe hij er op kan blijven zitten. Jorge Martin was één van de eersten die de rem losliet en een gigantische bochtensnel­ heid vasthield. Dat doet Fabio met de Yamaha ook. Martin, Bastianini, Bagnaia – die ook nog eens heel erg laat remt en dus positief is op beide vlakken –; zoals zij rijden, bewijst dat stijlen altijd veranderen. Het ligt ook aan de fabrikant, natuurlijk. Maar alles doe je nu met bochtensnelheid. Niet hoe laat je remt of hoe vroeg je op het gas gaat. Zo lijkt het niet meer te zijn. Maar probeer dat maar eens te veranderen als je dat niet gewend bent. Die jongens komen uit de Moto3 en Moto2; zo deden ze het daar ook. Voor de ‘old-school’ rijders als ik is dat heel moeilijk.” De Ducati-strategie van acht rijders op de grid tegenover de twee vertegenwoordigers die Yamaha volgend jaar de baan op stuurt wilde Crutchlow niet als beter bestempe­ len. “Volgend jaar wordt het vreemd voor Yamaha, want er zijn altijd (minimaal, red.) vier Yamaha’s op de grid geweest. Het is vooral jammer. Maar misschien kunnen ze zich zo voorbereiden op 2024 om met een beter pakket terug te komen. Want wat ze hebben voor 2023 is echt goed. We moeten zorgen dat Franco weer snel wordt. Twee jaar geleden domineerde hij in Aragon en talent verlies je niet.” CRUTCHLOW: “VOLGEND JAARWORDT VREEMD” Een jaar nadat hij voor het eerst met enige tegenzin een comeback maakte, keerde Cal Crutchlow in Aragon als vervanger van de gestopte Andrea Dovizioso voor een tweede maal terug in een wereld waar hij van 2011 tot en met 2020 full-time deel van uitmaakte.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3