MotoPlus 19 - 2022

MOTO-E-DUCATI REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 85  De batterijbehuizing (rood) neemt de taak van het frame over. Dat bespaart ruimte en gewicht. In december 2021 vond de eerste test van de Ducati MotoE plaats. De eerste race vindt naar verwachting begin mei 2023 plaats. Zelfs bij goed bezochte GP’s (foto: Assen 2022) verruilen veel fans de tribune voor de horeca. startveld. Met de Energica Ego Corsa heeft de fabrikant in Modena (met vijftig werknemers) een concept neergezet dat er internationaal mag zijn. Met 145 pk en een gewicht van 258 kilo zijn de E-racers momenteel ongeveer twee seconden trager dan de rondetijden in de Moto3-klasse. Er is een struikelblok: ondanks de relatief grote accu van de Ego Corsa (20 kWh capaciteit) is de energie slechts voldoende voor sprintwedstrijden van acht ronden. Met andere woorden: de races duren slechts dertien minuten. Dat toont precies de huidige achilleshiel van E-mobiliteit aan: de geringe actieradius. Elke race opnieuw. Dit verandert waarschijnlijk niet veel in het komende seizoen. Toch komt de E-klasse vermoedelijk meer in beeld omdat Ducati de rol van Energica als exclusieve leve­ rancier van de MotoE World Cup overneemt. Ja, je leest het goed. Een motorfietsfabrikant die zichzelf tot nu toe op de kaart zette met verbrandingsmotoren met desmodromische klepbediening als sleutelwoord en altijd de grenzen van de techniek opzoekt én verlegt, legt zich nu met veel toewijding toe op elek­ trisch racen. Ducati is daarom al vóór de eerste elektrische race verzekerd van een record: dat van de breedste spagaat in de motorracerij. Volgend seizoen varieert de betrokkenheid van het Italiaanse bedrijf bij de motorrace­ sport van de MotoGP-klasse – waarin het Bolognese bedrijf momenteel een derde van het startveld van motoren voorziet – tot het WK Superbike en de MotoE-klasse. De technische specificaties van de – voor­ alsnog nog altijd – naamloze E-racer zijn op hetzelfde niveau als die van Energica. De elektrische motor levert 150 pk. Met een vermogen van 18 kWh heeft de batterij, die uit 1.152 cilindrische cellen bestaat, een iets lagere capaciteit dan die van Energica. Zowel de motor als de batterij werden ontworpen in de Ducati-fabriek met de hulp van externe specialisten. Neem daarbij gerust aan dat gebruik is gemaakt van de knowhow van Ducati’s moedermaatschappij Audi. De auto­ mobielfabrikant is met de E-tron serie niet alleen betrokken bij de serieproductie van elektrische personenauto’s, maar ook bij wed­ strijdsport als de 24 Uren van Le Mans en de Dakar Rally. De topsnelheid van de MotoE-Duc op Ducati’s thuiscircuit Mugello ligt naar verluidt rond de 275 km/uur. Dat klinkt als een realistische waarde. Op dezelfde plaats werd de snelste Energica tijdens de Grand Prix dit jaar geklokt op 272,7 km/uur. Het verschil in gewicht is echter aanzienlijk. Met zijn 225 kilo is de E-Duc ongeveer dertig kilo lichter dan de Energica. De bepalende factor hierbij is het frame. Net als bij de Panigale gebruikt Ducati geen con­ ventioneel frame voor de E-racer. In plaats van de V4-motor is de behuizing van de 110 kilo zware batterij het ‘frame’ van de E-bike. Aan de carbon monocoque schroeft Ducati het balhoofd, de elektrische motor, twee gefreesde aluminium delen waarin de achterbrug schar­ niert en het achterframe. Het koelsysteem weerspiegelt de promi­ nente rol van de batterij. De grote, bovenop gemonteerde waterkoeler – bekend als de radiateur bij verbrandingsmotoren – dient hier uitsluitend om de temperatuur van de batte­ rijen te regelen. De kleinere koeler die eronder is gemonteerd – wat meestal de oliekoeler is bij verbrandingsmotoren – koelt voldoende om de elektrische motor, de omvormer en de motorbesturingseenheid van de elektrische aandrijving op temperatuur te houden. De ophangingselementen (Öhlins) en remmen (Brembo) betrekt Ducati rechtstreeks uit de schappen van de befaamde raceleveranciers. Bij het remmen laden de accu’s – momenteel – niet op. Het is duidelijk dat het MotoE-project bedoeld is om de weg vrij te maken voor toekomstige elektrische straatmodellen van Ducati. Al houden de Italianen nog steeds hun mond over concrete plannen. Het charisma van de illustere naam Ducati sorteert al wel effect. Het Liqui-Moly Intact GP-team dat in de MotoE-klasse uitkomt met regerend Super­ sport-wereldkampioen Dominique Aegerter heeft na de aankondiging van Ducati’s MotoE inspanningen bij Dorna een aanvraag inge­ diend voor een tweede startplek voor de elektrische divisie. Wie weet stellen sommige petrolheads bij de GP’s hun biertje of ham­ burger wel uit tot later. Het zijn tenslotte maar dertien minuten. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3