MotoPlus 19 - 2022
REPORTAGE MOTOPLUS 83 De carbon monocoque herbergt niet alleen de batterij van 110 kilo (18 kWh, 1.152 cellen), maar dient ook als frame. Vooraan zit een gegoten hulpframe voor het balhoofd. De elektrische motor, het achterframe en de scharnierpunten voor de achterbrug zitten achteraan. Het concept komt van de Panigale V4. Ducati ontwikkelde deze compacte E-motor. De watergekoelde kracht bron heeft een vermogen van 150 pk, 140 Nm koppel, draait tot 18.000 tpm en weegt 21 kilo. Het elektrische systeem werkt met een spanning van 800 volt. MotoGP-organisator Dorna geeft het vast niet graag toe, maar het imago van de MotoE- klasse is voor verbetering vatbaar. Je kunt het ook stelliger zeggen: wanneer de elektrische motorfietsen de baan opkomen, verruilen de meeste fans de tribune voor de bier- of hamburgertent. Verrassend is dat niet. Naast het visuele en akoestische spektakel van de conventionele raceklassen, vechten de stille elektrische motorracers net zo hard voor Met zijn betrokkenheid in de MotoE-klasse vervangt Ducati vanaf seizoen 2023 de huidige hofleverancier Energica. Elektrisch racen wordt waarschijnlijk zelfs voor de qua wegrace door de wol geverfde Italiaanse motorfietsfabrikant een uitdaging en een spannende aangelegenheid. | Tekst: Peter Mayer; Foto’s: Matteo Cavadini/Ducati, Dorna, Jörg Künstle | acceptatie als een klassiek harp-ensemble als openingsact op een heavy metal concert. Toch is de MotoE-klasse zinvol. In de discussie over alternatieve aandrijfbronnen en duur zaamheid moet ook de motorsport voorbereid zijn met zoiets als een experimenteel laborato rium zoals een elektrische raceklasse. Sinds sei zoen 2019 maakt de MotoE-categorie deel uit van het raceprogramma bij zes van de onge veer twintig MotoGP’s per jaar. Vanaf het prille begin trad de Italiaanse Formule 1-leverancier en niche-motorfietsfabrikant Energica op als solo-leverancier voor het achttien-koppige »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3