MotoPlus 19 - 2022

MAIL MOTOPLUS 81  ZITHOOGTE MOTORFIETSEN Niet de grootste Ik ben op zoek naar een motor waarbij de zithoogte en het type (allroad)motor voor mij van belang zijn. Ik heb meerdere GS’en gehad en altijd gewor­ steld met de zithoogte. Ik ben 1,73 meter en heb korte benen. Wat een uitkomst toen Royal Enfield met de Himalayan kwam. Een fiets die mij qua uiterlijk en gewicht aansprak, en met zijn 80 centimeter ook qua zithoogte past. Wat meer pk’s of liever nog een lichte tweecilinder, bijvoorbeeld de Ténéré 700 of nieuwe Moto Morini X-Cape, blijf ik echter wensen. Vaak kijk ik op jullie lijstje met zithoogtes, dat moet echter geactualiseerd worden. Het zou dan prettig zijn wanneer jullie ook het gewicht erbij zouden vermelden. Nog beter zou zijn wanneer dit tot een coëfficiënt zou leiden, zodat je op basis daarvan een selectie zou kunnen maken. Dus welke allroad met een betrekkelijk lage zithoogte en beperkt aantal kilo’s ook nog eens de meeste pk’s biedt. Dat zou helemaal een mooi lijstje zijn! Ik hoop dat jullie het waarom achter mijn verzoek begrijpen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die wat kleiner is en toch een allroad zoekt. Ook informatie over welke motoren makkelijk te verlagen zijn, kosten van ver­ laagde zadel, vering etc. zou ik erg op prijs stellen. Hopelijk pak­ ken jullie dit op! Dhr. P. de Kort Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar reageren@­ motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK VERGELIJKINGSTESTEN Verkeerde conclusie Er moet me iets van het hart. Ik moet bij veel testen zelf de con­ clusie trekken, want die van de testers is uiterst dubieus. Zoals bijvoorbeeld in MotoPlus 17/2022, daar wordt in de Alpenmasters vergelijkingstest een KTM 1290 Super Duke GT vergeleken met een Suzuki GSX-S1000GT. Hoe kun je nu twee motoren vergelijken waarvan er één, de KTM, anderhalf keer zo duur is als de Suzuki, en vervolgens de winst pakt op uitrusting? Ja, dat lijkt me logisch, hij is immers niet een béétje, maar bijna achtduizend euro duurder. Ik snap dat een motortester dat niet interesseert, maar ons lezende stervelingen wel! Dat hadden jullie wel even mogen vermelden in de conclusie. Of neem een motor waar het vergelijk logisch is. Dit slaat nergens op. Evert Barten De reden waaromwe de KTM tegenover de Suzuki hebben gezet, is in dit geval puur ingegeven door de conceptuele achtergrond. Het zijn beide sporttoerders, ze zijn nieuw of vernieuwd en vertegenwoordigen om deze redenen de sporttoer-categorie bij de Alpenmasters. Deze jaarlijkse vergelijkingstest is qua opzet ook anders dan onze reguliere testen, het gaat hier specifiek om de zoektocht naar de beste motor­ fiets voor een reis naar én in de bergen. Daarom hanteren we hier ook een aangepaste puntentelling, met het zwaartepunt op de rijeigen­ schappen in de bergen. Dat de prijs hierin niet wordt meegenomen is een bewuste keuze, we zoeken de beste ‘berggeit’, ongeacht wat deze kost. Bij de reguliere vergelijkingstest nemen we de prijs wel degelijk mee in het eindoordeel, waar we naast de reguliere puntenbeoorde- ling een apart cijfer geven voor de prijs-kwaliteitverhouding, die is gebaseerd op het aantal behaalde punten en de aanschafprijs van de gereden uitvoering (inclusief alle eventuele accessoires). DUCATI Verlies identiteit In MotoPlus 13/2022 (lezers­ test Ducati Multistrada, red.) laat dhr. Antoine Jans merken dat hij het Ducati-gevoel sterk mist. Ik kan niet anders dan het volledig met hem eens zijn. Net zoals in de autowereld heeft elk merk zijn identiteit. Honda past als een handschoen, Kawasaki heeft altijd al macho spierballen uitgestraald, Ducati rammelt en dondert en is bruut... Tenminste, vroeger toch. Zelf heb ik het geluk gehad om zo’n 15 jaar geleden enkele jaren lang met een Ducati 900SS van 1997 te rijden. Plus nadien nog met een Multistrada DS1100S. Beide met de typische Ducati-donder, een gigantische hoeveelheid motorrem en een prachtig buizenframe. Na vele Ducati-loze jaren mocht ik twee weken geleden een halve dag de demo DesertX testen van Ducati Herzele. Die motorfiets zou ik in twee woorden kunnen samen­ vatten: perfect en glad. Onroad, offroad, traag, snel, de Ducati toonde zich een meester op elk terrein. De DesertX is mijns inziens echt oppermachtig in de categorie van de zware allroads. Het is een legende, nu reeds. Maar na twee uur had ik het wel begrepen: deze Ducati was geen Ducati meer. Was ik blind geweest, dan had ik net zo goed kunnen denken dat ik met een Norden onderweg was. Met deze motor heb ik een maand geleden zo’n tweehonderd kilome­ ter gereden in de Ardennen. Ook die was nagenoeg perfect, en glad, karakterloos. Net zoals Antoine het formuleert, merkte ik bij de X het ontbreken van de prachtige mach­ tige motorrem, bovendien was het uitlaatgeluid ook helemaal niet boeiend. Mijn conclusie? Laat de X maar in de winkel staan. Hoewel het een extreem goede motorfiets is, voelt en klinkt ’ie niet meer als een Ducati. Toch zonde. Zal ik toch weer op zoek moeten gaan naar een mooie 900SS. (Brief ingekort door de redactie) Paul D’Hooghe *De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3