MotoPlus 19 - 2022
OCCASION DUCATI SCRAMBLER 76 MOTOPLUS OCC ASION De sportieve Zoals de Desert Sled bovenal werd ontwikkeld voor offroad-gebruik, is de eveneens in 2017 uit gebrachte Café Racer volledig gewijd aan de weg. De laag gemonteerde stuurhelften (175 millimeter lager én 155 millimeter verder naar voren) zorgen voor het nodige gewicht op het 17-inch voorwiel zonder dat de rijder zich ver over de tank hoeft te strekken. De balhoofdhoek is steiler, de wiel basis een paar millimeter korter en zelfs de enkele bijtvaste voorremschijf is tegen zijn taak opge wassen. Hoewel de Scrambler geen motorfiets is voor het circuit, is het voor sportieve genieters wel een heerlijke motorfiets die er lekker uitziet. Aan inspirerende rolmodellen ontbreekt het de Ducati-ontwerpers niet. Het kleurenschema doet bijvoorbeeld denken aan de 900SS uit de jaren ’70. Het startnummer 54 doet dan weer denken aan de beroemde Ducati-coureur Bruno Spaggiari uit de jaren ’60. Marktsituatie Café Racers zijn schaars. Er zijn iets meer dan een dozijn exemplaren te vinden op de websites voor gebruikte motoren. De zwart gelakte motorfietsen met gouden velgen uit 2017 worden aangeboden voor bedragen tussen de € 7.300,- en € 8.500,-. Latere modeljaren (blauw/zilver) beginnen bij € 9.000,-. De retro supermotard De nieuwste toevoeging aan de Scrambler- familie is de Urban Motard. Nadat Ducati vanaf 2020 de Café Racer niet meer aanbood, is deze motorfiets met zijn 17-inch wielen (en bijpas sende Pirelli Diablo Rosso III-banden) opnieuw een uitgesproken straat-sportieve Scrambler – hoewel hij door het hogere stuur een veel rech tere (of afhankelijk van uw zienswijze: minder sportieve) zitpositie biedt dan de Café Racer. Met hoge spatborden en nummerplaten aan de zijkant combineert de Urban Motard vakkundig onderdelen van eerdere modellen om een soort retro-look supermoto te creëren. Door de onveranderd overgenomen veerwegen van 150 millimeter is dat vooral schone schijn. Ruim over de 200 millimeter veerweg is namelijk de norm in dit genre. Tot slot is het op graffiti geïn spireerde kleurenschema bedoeld om jonge motorrijders richting het 805 millimeter hoge zadel te lokken. Met een prijs van € 13.590,- is de Urban Motard momenteel de op één na duurste variant. Marktsituatie Aangezien ze nog maar kort bij de dealer staan, zijn gebruikte Urban Motards momenteel vooral demo-modellen. Die mogen voor iets minder dan € 12.000,- weg. Het loont om wat langer te wachten om geld te besparen. Technische gegevens (2017) Luchtgekoelde 90° V-twin viertakt, 803 cc, 54 kW (73 pk) bij 8.250 tpm, 67 Nm bij 5.750 tpm, zithoogte 805 mm, banden v/a 120/70 ZR17 en 180/55 ZR17, rijklaar gewicht 190 kg, inhoud brandstoftank 13,5 l, maximum snelheid 195 km/uur, 0-100 km/uur in 4,1 sec. Technische gegevens (2022) Luchtgekoelde 90° V-twin viertakt, 803 cc, 54 kW (73 pk) bij 8.250 tpm, 67 Nm bij 5.750 tpm, zithoogte 805 mm, banden v/a 120/70 ZR17 en 180/55 ZR17, rijklaar gewicht 190 kg, inhoud brandstoftank 13,5 l, maximum snelheid 195 km/uur, 0-100 km/uur in 4,1 sec. De chique LED-lichtring siert alle Scramblers sinds het begin. Exclusief en bevorderlijk voor de handelbaarheid: 17-inch spaakwielen zoals op de Café Racer. Bouwjaar 2017 Bouwjaar 2017 – 2019 1.500 – 25.000 km € 7.500,- tot € 11.000,- Bouwjaar sinds 2022, Tot 1.000 km Vanaf € 12.000,- De exclusieve Café Racer met zijn prachtige kroonplaat en gestikte zadel is een lust voor het oog.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3