MotoPlus 19 - 2022

OCC ASION MOTOPLUS 75  Eentje voor alles De eerste Scrambler is ook direct de constante in het Scrambler-universum; de Icon is er van­ daag de dag nog steeds. Met 18-inch voorwiel en 17-inch achter, met half genopte Pirelli MT60 banden en een veerweg van 150 millimeter (voor en achter) doet die alles wat je van een scrambler mag verwachten. Verder zijn er nog drie andere versies beschikbaar: De Urban Enduro met zijn offroad look, mini carter­ bescherming en hoog spatbord, de Full Throttle met laag stuur en de Classic met elegante aluminium onderdelen en spaakwielen. Later volgen de Flat Track Pro (2016), Mach 2.0 (2018) en de duister vormgegeven Night Shift (2021) met breed stuur. De Icon Dark, het huidige instapmodel, kost nieuw € 11.390,-. Marktsituatie Met de langste bouwtijd kom je de Icon het meest tegen op de tweedehandsmarkt. Toch zijn de Classic en Full Throttle ook zeker geen exoten. Er gaat niet veel weg voor onder de € 5.000,-, maar een budget van € 7.000,- is genoeg voor een fatsoenlijke keuze uit twee­ dehands machines. Meer dan 40.000 kilometer op de teller? Met regelmatig onderhoud geen enkel probleem. Bekijk – ondanks de ombouw­ vriendelijke basis – de gemonteerde accessoi­ res met een kritische blik. De offroader De Desert Sled maakt in 2016 een knallende entree op de Eicma. Enerzijds omdat zijn uiter­ lijk sterk doet denken aan de Yamaha XT 500 cult-enduro. Anderzijds belooft hij met zijn 19-inch voorwiel en met niet geringe veer­ wegen (200 millimeter v/a) veel meer offroad-­ talent. Een versterkt frame, hoge spatborden en nummerplaathouder (ver verwijderd van de offroad-capabele Pirelli Rally STR-banden) en gekartelde voetsteunen onderstrepen deze ambitie. Nadeel: ruim twintig kilo extra en een groter voorwiel betekenen een verslechtering van de wegligging op straat. Aan de andere kant geeft de gemakkelijk te rijden Desert Sled beginners veel vertrouwen op gravel, moch­ ten ze per ongeluk afdwalen naar onverharde wegen. Huidige nieuwprijs: € 14.190,-. Marktsituatie De zadelhoogte en basisprijs zijn hoger dan bij de andere Scramblers, maar de Desert Sled blijft geliefd. Het prijsniveau ligt hoger dan dat van de Icon, maar met wat speurwerk vind je soms een motorfiets die wordt aangeboden voor rond de € 9.000,-. Accessoires zijn hier ook populair. Offroad-hebbedingetjes als val­ beugels en serieuze noppenbanden komen niet veel voor. Classic Bouwjaar 2015 tot nu 3.000 – 45.000 km € 5.000,- tot € 10.000,- Technische gegevens (Icon, 2015) Luchtgekoelde 90° V-twin viertakt, 803 cc, 55 kW (75 pk) bij 8.250 tpm, 68 Nm bij 5.750 tpm, zithoogte 790 mm, banden v/a 110/80 ZR18 en 180/55 ZR17, rijklaar gewicht 189 kg, inhoud brandstoftank 13,5 l, maximum snelheid 195 km/uur, 0-100 km/uur in 4,1 sec. ‘Born free 1962’, een verwijzing naar de Scrambler-geschiedenis, mag niet ontbreken. Het getuigt – net als het mooie kontje – van veel detail-verliefdheid. Urban Enduro Full Throttle Technische gegevens (Desert Sled, 2019) Luchtgekoelde 90° V-twin viertakt, 803 cc, 54 kW (73 pk) bij 8.250 tpm, 67 Nm bij 5.750 tpm, zithoogte 870 mm, banden v/a 120/70 R19 en 170/60 R17, rijklaar gewicht 211 kg, tankinhoud 13,5 l, maximum snelheid 195 km/uur, 0-100 km/uur in 4,4 sec. Details die nuttig zijn voor offroad-gebruik spreken enduro-­ fans aan. Stijlvol verpakt boordgereed­ schap hebben alle Scramblers. Bouwjaar 2021/2022 Bouwjaar 2017 tot nu, 1.500 – 25.000 km € 8.000,- tot € 12.000,-

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3