MotoPlus 19 - 2022

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7  De afgelopen jaren hebben ook de grote inter­ nationale motorbeurzen het zwaar gehad tijdens de corona-pandemie. Ze gingen óf helemaal niet meer door óf in een aanmerkelijk kleinere opzet, waarbij met name tijdens de laatste editie van de EICMA in Milaan opviel dat grote motorfabrikan­ ten als BMW en KTM de beurs links lieten liggen. Sterker nog, zelfs Ducati liet haar thuiswedstrijd afgelopen jaar schieten. Dat had echter niet zozeer met corona te maken, maar onder andere met het feit dat deze fabrikanten voortaan hun eigen momenten wilden kiezen om hun nieuwe modellen – al dan niet online – aan het publiek te presenteren. Aankomende week opent de Intermot in het Duitse Keulen voor het eerst sinds 2018 weer de deuren en ook daar is niet iedere grote motor­ fabrikant aanwezig, zo leert een blik op de voorlopige lijst met standhouders. Nu heeft deze beurs altijd al een beetje in de schaduw van zijn Italiaanse tegen­ hanger gestaan, maar door de bank genomen waren alle fabrikanten in het recente verleden wel in de Duitse domstad present om in ieder geval één nieuw model in de schijnwerpers te rollen, ook al werd het echte vuurwerk pas in Milaan ontstoken. Maar door die recente koerswijzigingen van een aantal fabrikanten is het nog maar afwachten hoe spectaculair dat vuurwerk begin november in Milaan gaat zijn. Een definitieve deelnemerslijst was er op moment van schrijven nog niet, maar daar zal vrijwel zeker de naam BMW op ontbreken. Als officiële ‘fabrieksstand’ althans, zoals de Duitse fabrikant afgelopen jaar al had aangekondigd. Wellicht dat het Beierse merk door de Italiaanse importeur vertegenwoordigd gaat worden, maar de nieuwe modellen zullen dan waarschijnlijk al via de eigen (online) kanalen zijn onthuld. Honda zal op beide beurzen in ieder geval nieuws presenteren en twee van die nieuwkomers (of beter: herintreders) zijn voor 99 procent zeker de Hornet en de Transalp. Beide worden, ook voor 99 procent zeker, voorzien van een nieuwe paralleltwin van de Japanners, toch wel de krachtbron van deze tijd voor de hardlopers op de motormarkt en niet in de laatste plaats van­ wege de lagere productiekosten vergeleken met bijvoorbeeld een V-twin. Ook van Suzuki worden nieuwe modellen verwacht met een paralleltwin, die de meeste andere fabrikanten ook al met succes gebruiken. Die populariteit van de paralleltwin onder fabri­ kanten roept tegelijkertijd de vraag op of we in de nabije toekomst überhaupt nog veel modellen met nieuw ontwikkelde ‘dikke’ motorblokken kunnen verwachten. Daar ben ik met name door de elektrificatie die boven de markt hangt eerlijk gezegd een beetje sceptisch over, al hoop ik dat ik ongelijk krijg. De ontwikkeling van zo’n nieuw motorblok kost bakken met geld en durven fabrikanten dergelijke investerin­ gen met het oog op een ‘groene’ toekomst nog wel te maken? Ik verwacht dat we in die segmenten de komende periode dan ook vooral veel vernieuwde modellen gaan zien, waarbij het nieuws hoofdzakelijk zal bestaan uit extra elektronische gadgets en links en rechts een aangepaste jas en ruit. Bijkomend probleem voor veel fabrikanten is dat er nog steeds een schreeuwend tekort is aan bepaalde grondstoffen en onderdelen. Met andere woorden: ze willen wel, maar worden door deze ongebruikelijke en onzekere omstan­ digheden gedwongen om een pas op de plaats te maken als het om het lanceren van de nieuwe modellen gaat. We gaan het allemaal beleven de komende weken! Jeroen Hidding, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 19 / 2022 Pas op de plaats? DURVEN FABR I KANTEN MET HET OOG OP DE ‘GROENE ’ TOEKOMST NOG WEL TE INVESTEREN IN VOLLEDIG NI EUWE ‘DI KKE ’ MOTORBLOKKEN? Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar een van die zeker­ heden is dat we ons weer kunnen gaan opmaken voor een nieuw motorjaar met nieuwe modellen als de herfstbladeren van de bomen naar beneden beginnen te dwarrelen. Maar wat voor nieuws mogen we in deze toch wel bijzondere tijden verwachten? Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Ook de opvolger van de Suzuki V-Strom 650, hier op een spionagefoto, krijgt zo goed als zeker een paralleltwin.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3