MotoPlus 19 - 2022
ROADTRIP MOTOPLUS 47 KAWASAKI H2 SX SE ROADTRIP aard en je kunt natuurlijk ook stellen dat er met koffers niet zo hard gereden moet worden, maar tijdens de introductie in 2019 was Kawasaki’s opvallende claim dat dit de enige motorfiets is waarbij de koffers tot topsnelheid gehomo logeerd zijn. Dit alles gezegd hebbende, weer houdt het me niet om in dit snelheidsgebied te blijven rijden en ook dat wil wat zeggen. Tegen tienen begint de Autobahn echt leeg te worden en is er ruimte om echt volgas te gaan. De H2 beukt in een vloek en een zucht naar 260 en ook 280 verschijnt vlot op de teller, daarboven vlakt de acceleratie af. Daarbij overdrijft de teller zo’n 7% (althans bij 200, zo had ik geverifieerd). De H2 kan vast nog sneller, maar het begint stevig te schemeren en dus wordt het tempo iets teruggeschroefd. Een andere reden daarvoor is de actieradius. Bij echt hoge snelheden duikt het verbruik onder de 1 op 11 en dan sta je zelfs met een 19-liter tank wel heel vaak te tanken. De laatste paar honderd kilometer worden in het donker afgelegd en daar valt op dat het dimlicht goed is en het grootlicht echt fenomenaal. Het zadel was tot nu toe prima, maar het achterwerk begint licht te protesteren. Het laatste stukje door Zwitserland blijkt de BSD-dodehoek detectie prima te werken, want regelmatig licht het oranje ledje op in een van de spiegels. Dat is maar goed ook, want de spiegels staan dus danig ver naar voren dat het zichtveld beperkt is. Die laatste kilometers door Zwitserland voelt het als een zalvende oase van rust ommet 100 over de biljartstrakke snelwegen te glijden. De boch tenverlichting blijkt echt briljant! De TomTom loodst me ook dit laatste stukje prima naar het hotel waar ik rond een uur ’s nachts arriveer. Die TomTomwas gemonteerd omdat het SPIN-sys teem regelmatig uitviel doordat de verbinding met de smartphone werd verbroken. Die tele foon moet voor een goede werking van het systeem continu aan blijven, dus het automa tische schermslot moet niet zijn ingeschakeld. Die optie was bij de iPhone 12 niet aanwezig, die gaat na max. 5 minuten in slaapstand (maar dat lijkt met de laatste iOS-update gewijzigd). Dan is het dus zaak om de telefoon continu aan de USB-lader te hangen. Mijn telefoon lag onder het duozadel in een washandje om beschadi gingen in die ruwe ruimte tegen te gaan en dat voelt wat armoedig. Een oude iPhone 8 scha kelde na enige uren ook uit en een andere jour nalist had een soortgelijke ervaring, die telefoon schakelde uit wegens oververhitting. Kawasaki meldt dat deze techniek continu in ontwikkeling is en dat is best aannemelijk. Na aankomst gaat mijn eigen dashboard in ieder geval uit. Ik val in diepe slaap en in mijn dromen geniet ik nog na van de heerlijke rit door het lege Duitsland, waarbij de H2 een hoofdrol speelt als imposante, krachtige en comfortabele sportmotor. Twee dagen later wordt voor de terugreis uit een heel ander vaatje getapt, want op een ouderwetse landkaart is een route uitgezet kris kras door het ZwarteWoud. Het is bloedheet, De koffers zijn prach- tig geïntegreerd in de H2 SX, zowel wat betreft montage als styling, maar met 28 liter niet echt riant. Zonder koffers vallen de montagepunten niet op en blijft het uitzicht op de prach- tige enkelzijdige achterbrug over. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3