MotoPlus 19 - 2022
ROADTRIP KAWASAKI H2 SX SE 46 MOTOPLUS ROADTRIP Hold Assist, wat ervoor zorgt dat even stevig in de rem knijpen op een heuvel ervoor zorgt dat de remmen aangetrokken blijven totdat je weer gaat rijden en dat blijkt later reuze handig. Een bandenspanningssysteem is nu standaard even als haakse ventielen, handvatverwarming en een USB-aansluiting zowel linksvoor in de kuip als onder het duozadel. KIPASS is het sleutelloze startsysteem, waarbij de baard van de sleutel overigens ook gebruikt wordt om de optionele zijkoffers te vergrendelen. Als kers op de taart is het dashboard voortaan een schitterend 6,5-inch TFT-scherm. Dat is gecombineerd met SPIN, het door een smartphone aangestuurde navigatie systeem. De quickshifter functioneert nu al vanaf 1.600 toeren, wat zelfs gebruik in stadsverkeer mogelijk maakt. Deze functies zijn te bedienen middels de knoppen op de linker stuurhelft. De H2 SX SE biedt ten opzichte van de ‘gewone’ H2 SX voor een meerprijs van € 3.700 Brembo Stylema remklauwen, wielen met een geslepen rand, een iets ander kleurenschema waarbij de bovenkuip meer zwart bevat en vooral KECS, oftewel Kawasaki Electronic Control Suspension. KECS is het Showa Skyhook systeem, waarbij de demping elektronisch geregeld wordt en de veervoorspanning van de achtervering middels een druk op de knop gewijzigd kan worden. Na deze afkortingenbrij is het tijd om te ondervin den hoe dit alles uitpakt. De koffers worden in de elegant geïntegreerde houders geklikt, het vizier naar beneden en de dog-ring-versnellingsbak in de eerste gang getikt. Op naar Zwitserland! Nederland uitrijdend rol ik achter de avond spits aan en eenmaal over de grens mag het compressorkanon zijn benen strekken. Terug schakelen is overbodig, want de machine spuugt je ongebreideld vooruit. De SX is de koning van de linkerbaan, vooral ook door de heel erg goede kuip en de uitgekiende zit houding die ruim en toch actief is. Ter illustratie: de zit is iets ruimer dan bij een ZZR-1400. Je hoeft niet zo plat achter het ruitje weg te krui pen als op een superbike, maar licht voorover doet het prima tot aan zeer hoge snelheden. De druk op je bovenlijf en helmwordt goed weg gehouden, waarbij wel een lichte turbulentie waarneembaar is. Ook waarneembaar is een milde beweging in het rijwielgedeelte, waarbij het stuur vaak wat laagfrequent en met kleine amplitudes beweegt. De rechtuitstabiliteit van voorganger H2 SX SE+ (met + dus) omschre ven we eerder al als ‘lichte nervositeit’in de vergelijkingstest met de Hayabusa in MotoPlus 23/2021 en dat lijkt nu niet anders. Het loopt zeker niet uit de hand, maar het is gewoon niet zo snaarstrak als de huidige superbikes dat vaak wel zijn. Op de heenweg begint dat vanaf zo’n 180 km/uur, maar het wordt niet méér bij hogere snelheid. Vooral bij constante snelheid is het voelbaar, bij acceleratie wordt het minder, bij gas dichtdraaien wordt het meer. Spelen met zit positie en de veervoorspanning (wat overigens alleen bij stilstand kan) leert dat die milde bewe ging minder wordt als deze wordt verlaagd. Ook de windrichting speelt een rol, want op de terugweg begint dit verschijnsel pas boven de 220 km/uur. Geen alledaagse snelheden uiter Boven: De voorste radar is onder de relatief kleine koplamp gepositioneerd. Onder: De zadels zijn nu breder en voor zien van nieuwe vulling. Het voorste zadel is in twee hoogtes leverbaar. Het duozadel is aan de voorzijde iets hoger om naar voren schuiven tegen te gaan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3