MotoPlus 19 - 2022

ROADTRIP MOTOPLUS 45  Uitstraling is een moeilijk definieerbaar iets, maar om de Kawasaki blijkt een aura van über­ klasse te zweven. Ongekend, hoe vaak ik word aangesproken met complimenten, loftuitingen of vragen uit interesse. Tijdens een tankstop in Zuid-Duitsland rond middernacht zie ik vanuit mijn ooghoek een jonge politieman in mijn rich­ ting lopen. Hij maakt op afstand een omtrek­ kende beweging, bekijkt het kenteken en keert terug naar zijn 5-serie. Dan komt hij terug met zijn collega. Angstbeelden flitsen door mijn hoofd dat ik een snelheidsbeperking over het hoofd heb gezien. Als dat waar is stopt de reis hier, want alle competenties van de H2 zijn na de Duitse grens maximaal uitgenut. De tweede agent schraapt zijn keel en zegt: “Geiles Motor­ rad!”. Met het tankpistool nog in de hand pro­ beer ik mijn zucht van verlichting te verbergen en er volgt een kort, geanimeerd gesprek. Ze rijden een ZX-10R en een GSX-R1000 en blijken geïnteresseerd in de compressortechniek en alle andere technische snufjes van de Kawa. En dat zijn er nogal wat! In 2019 kwam de H2 SX als de sport-toer-variant van de oorspronkelijke H2 en behield veel van diens concepteigenschappen, waaronder het puntige design, compressorblok, hoogwaar­ dige buizenframe, de prachtige enkelzijdige achterbrug en fraaie wielen. Die componenten zijn uiteraard aangepast aan hun nieuwe inzet­ gebied. Die eerste generatie H2 SX was al riant uitgerust, maar bij deze tweede generatie lijkt Kawasaki al haar technische capaciteiten te eta­ leren. Alle technieken en acroniemen beschrij­ ven vult moeiteloos enkele MotoPlussen, dus beperken we ons tot de nieuwtjes. Allereerst is de Euro5-horde genomen, wat voornamelijk gelukt is door een tweede lambda-sensor toe te voegen en het uitlaatsysteem grondig te wijzi­ gen. De nokkenas-timing is gewijzigd voor een sterker middengebied en een lager verbruik. De inlaatzijde is nu voorzien van een geluids­ demper. Daarnaast is het elektronicapakket grondig op de schop gegaan. De 6-assige IMU stuurt onder meer het nieuwe Bosch bochten-­ ABS en het motormanagementsysteem aan. Beide zijn gekoppeld aan het Bosch ARAS (Advanced Rider Assistance Systems) dat diverse veiligheidssystemen omvat, waarbij de voorste radar de adaptieve tractiecontrole en FCW (Forward CollisionWarning) aanstuurt. FCWwaarschuwt voor een aanstaande botsing met een voor je rijdend voertuig middels een oranje oplichtend dashboard. Het activeert niet de rem! De kuipt lijkt veel op die van de voorganger maar is toch opnieuw getekend. De achterste radar bedient BSD (Blind Spot Detection), waarbij een oranje led op een van de spiegels oplicht als er een object in de dode hoek rijdt. ESS staat voor Emergency Stop Signal, wat betekent dat het remlicht gaat knipperen bij hard ankeren. De emmer met afkortingen is nog lang niet leeg, want VHA staat voor Vehicle »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3