MotoPlus 19 - 2022

ALPENMASTERS 2022 FINALE 38 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 “Veel bottompower en krachtige remmen zijn in de Dolomieten grote pluspunten. Dit K1600-slagschip heeft dat allebei” Jens Kratschmar (Duitsland), redacteur bij motorradonline.de oprijzende Dolomietenrotsen – machtig rechtop. Een zescilinder in je garage is altijd iets bijzonders. De luxe toerbuffel BMW K1600GT weet daarbij comfort en dynamische rijeigenschappen te combi­ neren. De zes-in-lijn komt tot leven met een diepe blaf, zo van “WROOOOPP”. De zespitter loopt werkelijk supersmeuïg, wat helaas in schril contrast staat met de heftige knal bij het inschake­ len van de eerste versnelling. Maar geen enkel ander blok hier schudt zijn vermogen zo moeite­ loos uit zijn mouwen. Wat voor toerental je ook draait, hij trekt altijd hard, dankzij die Mont Blanc aan koppel over het hele toerenbereik. En door de supervloeiende loop is zelfs 30 km/uur in z’n zes geen pro­ bleem. Het turbine-achtig vrij draaiende blok werkt werkelijk verslavend. De witte reus voelt ook goed uitgebalanceerd. Hij rolt ver­ trouwenwekkend door de (liefst niet ál te krappe) bochten, zoals bijvoorbeeld op de Valparola-pas. De elektronisch geregelde schok­ dempers – eentje achter en eentje op de Duolever-voorvork – strij­ ken het asfalt comfortabel glad. Alleen op harde richels reageert de enkelzijdige achtervork nog altijd wat stoterig; gek dat dat nooit is opgelost, maar vooruit. Remmen doet de BMW zowel bruut hard als uiterst stabiel. Dit dankzij een lange wielbasis, laag zwaartepunt, fijn afregelend ABS en een geraffineerd gekoppeld remsysteem. Het rempedaal bedient alleen de achterrem (die door de gewichtsverdeling veel meer doet dan op een normale motor), het remhendel activeert alle drie de schijven. De adaptieve (zwenkende) boch­ tenverlichting maakt van de nacht bijna dag. Het moeiteloze rijden van de 340 kilo zware kolos is in de echt krappe hairpins of nog erger, onverharde parkeerplaat­ sen, echter in één klap voorbij. Losse ondergrond: liever niet! Zodoende is de dikke K1600 beter op z’n plaats in meer vloeiend heuvelachtig landschap dan in de Alpen. Het is in elk opzicht een machtige motorfiets, iets voor ervaren rijders. En die sturen de enorme zespitter nu dan toch naar huis. Maar dat is helemaal prima, want juist die lange snelwegetap­ pes van heen- en terugreis zijn deze uitzonderlijke machine op het lijf geschreven. Gezeten op de luxe fauteuils zijn die lange ritten nu een waar genoegen. Terwijl de K1600GT richting noorden vertrekt, is de Husqvarna Norden 901 juist helemaal op z’n plek in Zuid-Tirol. Op deze Oos­ tenrijkse Zweed zit je er als het ware middenin, met het brede stuur dicht bij je, op een knus zadel. Je voelt je meteen thuis op deze comfortabele allroad. De zeer zuinige 889cc-paralleltwin heeft flink punch en trekt ook van onderuit al goed. De acceleratie in de tweede versnelling vanuit de hairpins is indrukwekkend, en vanaf zo’n 5.000 toeren gooit hij nog eens flink wat extra kolen op het vuur. Klasse! Het rijwielgedeelte blijft daar niet bij achter. Hij heeft de langste veerwegen van de hele finale­ groep (220/215 mm) en je rijdt – mede dankzij de smalle voor­ band – dan ook probleemloos over vorstschade in het wegdek. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3