MotoPlus 19 - 2022

ALPENMASTERS 2022 FINALE 34 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 5e plaats TRIUMPH Tiger 1200 GT Pro Triumph’s grote Tiger heeft nu 1.160 cc en 150 pk. De driecilinder heeft net als de 900’s een bijzon­ dere T-krukas met twee kruktappen op 180° en eentje op 90° daartussenin, in plaats van de gebruikelijke drie keer 120° (voor gelijkmatige ontstekingen om de 240°). De resulterende ‘big bang’-vonkintervallen moeten zorgen voor meer tractie in het terrein en een krachtiger gevoel. De driepitter klinkt als een soort V3 en in het midden­ toerengebied trilt hij voelbaar. Hoe dan ook biedt hij – zoals gebruikelijk in zijn klasse – heerlijke toerkwaliteiten op hoog niveau. ook ruimte voor bagage. Alhoe­ wel onze Spaanse collega Pepe Burgaleta gecharmeerd is van de MT-10, moeten de twee Yamaha’s na de derde stemronde gezamen­ lijk afhaken van het resterende vijftal. Onder die vijf motoren zitten drie allroads, een crossover en een luxe toerbuffel. In een omge­ ving waar gevoelsmatig de helft van alle motoren een BMW GS is. Passen boven de boomgrens zouden derhalve het ideale jacht­ terrein moeten zijn voor Triumph’s nieuwe Tiger 1200 GT Pro. Toch is het vandaag geen liefde op de eerste meters. Waar dat aan ligt? Wel, ten eerste trilt de driecilinder met zijn verzette kruktappen in de bovenste helft van het toeren­ bereik voelbaar tot zelfs irritant. Daaronder trekt de 1.160cc-triple dan weer niet zo hard als we in deze categorie van zware allroads gewend zijn. In de derde en vierde versnelling bergop rich­ ting het Fedaia-stuwmeer trekt de driecilinder nou niet echt de bomen uit de grond. Daar komt bij dat hij een vrij harde gasaan­ name heeft en een quickshifter die nooit echt snel schakelt, en soms ook helemaal niet. Dat doet Triumph normaal gesproken echt beter. De cardanas is onderhouds­ vriendelijk, maar niet helemaal zonder cardanreacties. Onze Tiger GT met gietwielen in 19 en 18 inch (de Rally-versies hebben draadspaken en 21/18- inch wielen) heeft Metzeler Tourance Next-banden. Deze heb­ ben veel grip en al snel trekken de slijtboutjes van de voetsteunen krassen in het asfalt. Echt heel wendbaar stuurt deze reisreus echter niet, gevoelsmatig moet de achterkant hoger staan. De Tiger 1200 is niet echt een bochten­ vreter, hij stuurt wat hoekig en met weinig feedback. Ondanks het adaptieve veersysteem spreekt de achtervering vrij stote­ rig aan op vorstbeschadigingen. Dat is allemaal jammer, want de machine heeft veel toerkwalitei­ ten. Zoals een groot laadvermo­ gen, bochtenverlichting en goede beschutting tegen weer en wind. Achter de hoge, verstelbare ruit zit je op comfortabele zadels, waar­ van de voorste in hoogte verstel»

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3