MotoPlus 19 - 2022
FINALE ALPENMASTERS 2022 ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 33 Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm KTM 1290 Super Duke GT 130,0 kW (177 pk) bij 10.300 tpm 139 Nm bij 7.700 tpm Ducati MultistradaV4 S 121,1 kW (165 pk) bij 10.500 tpm 121 Nm bij 8.400 tpm BMW K1600GT 119,5 kW (162 pk) bij 8.000 tpm 174 Nm bij 5.300 tpm Yamaha MT-10 117,5 kW (160 pk) bij 11.400 tpm 107 Nm bij 9.100 tpm TriumphTiger 1200 GT Pro 106,4 kW (145 pk) bij 9.200 tpm 119 Nm bij 7.100 tpm Yamaha MT-09 SP 86,5 kW (118 pk) bij 10.000 tpm 93 Nm bij 7.000 tpm Husqvarna Norden 901 78,2 kW (106 pk) bij 8.200 tpm 100 Nm bij 6.500 tpm TriumphTiger Sport 660 60,2 kW (82 pk) bij 10.200 tpm 64 Nm bij 7.800 tpm Kawasaki Z650RS 48,6 kW (66 pk) bij 8.100 tpm 62 Nm bij 6.800 tpm 30 80 130 180 190 180 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 VERMOGENSMETING BMW K1600GT Ducati Multistrada V4 S Husqvarna Norden 901 Kawasaki Z650RS KTM 1290 Super Duke GT Triumph Tiger Sport 660 Triumph Tiger 1200 GT Pro Yamaha MT-09 SP Yamaha MT-10 TECHNISCHE GEGEVENS Bouwwijze zescilinder- lijnmotor 90° V4 paralleltwin met 75° verzette kruktappen paralleltwin met 180°- krukas 75° V-twin driecilinder- lijnmotor driecilinder- lijnmotor met T-krukas driecilinder- lijnmotor viercilinder- lijnmotor Cilinderinhoud 1.649 cc 1.158 cc 889 cc 649 cc 1.301 cc 660 cc 1.160 cc 890 cc 998 cc Max. vermogen* 160 pk bij 6.750 tpm 170 pk bij 10.500 tpm 105 pk bij 8.000 tpm 68 pk bij 8.000 tpm 175 pk bij 9.750 tpm 81 pk bij 10.250 tpm 150 pk bij 9.000 tpm 119 pk bij 10.000 tpm 166 pk bij 11.500 tpm Max. koppel* 180 Nm bij 5.250 tpm 125 Nm bij 8.750 tpm 100 Nm bij 6.500 tpm 64 Nm bij 6.700 tpm 141 Nm bij 7.000 tpm 64 Nm bij 6.250 tpm 130 Nm bij 7.000 tpm 93 Nm bij 7.000 tpm 112 Nm bij 9.000 tpm Zithoogte 1 800-830 mm 845-865 mm 865-885 mm 820 mm 830 mm 840 mm 860-880 mm 820 mm 835 mm Rijklaar gewicht (zonder koffers) 1 340 kg 223 kg 217 kg 187 kg 236 kg 209 kg 251 kg 191 kg 215 kg Tankinhoud 26,5 l 22,0 l 19,0 l 12,0 l 23,0 l 17,2 l 20,0 l 14,0 l 17,0 l Laadvermogen 200 kg 191 kg 233 kg 180 kg 223 kg 220 kg 216 kg 223 kg 170 kg ABS/tractiecontrole ● / ● ● / ● ● / ● ● /– ● / ● ● / ● ● / ● ● / ● ● / ● Basisprijs NL € 31.650,- € 26.890,- € 17.400,- € 9.299,- € 23.200,- € 10.695,- € 23.600,- € 13.299,- € 17.599,- Prijs testmotor € 35.320,- 2 € 29.790,- 3 € 17.597,- 4 € 9.449,- 5 € 24.290,- 6 € 12.002,- 7 € 24.570,- 8 € 13.299,- € 17.599,- Basisprijs B € 22.380,- € 23.390,- € 14.799,- € 8.499,- € 20.649,- € 9.495,- € 21.000,- € 12.099,- € 15.599,- MOTOPLUS-METINGEN Rollende acceleratie op 2.000 m hoogte, 6e versn., 50 – 100 km/uur 7,4 sec 6,6 sec 6,4 sec 8,1 sec 5,5 sec 7,5 sec 7,0 sec 6,2 sec 5,7 sec bergop met passagier, 2e versn., 25 – 75 km/uur 4,4 sec 3,4 sec 3,6 sec 5,1 sec 3,6 sec 4,9 sec 4,6 sec 4,7 sec 5,0 sec Remweg bergaf met passagier, 75 – 25 km/uur 22,0 m 27,5 m 26,3 m 25,1 m 28,2 m 31,2 m 24,5 m 27,0 m 24,7 m Verbruik bergwegen 1 op 16,4 1 op 14,7 1 op 24,4 1 op 24,4 1 op 16,9 1 op 21,3 1 op 18,2 1 op 20,4 1 op 15,9 actieradius bergwegen 435 km 323 km 464 km 293 km 388 km 366 km 364 km 286 km 270 km *Fabrieksopgaven; 1 MotoPlus-metingen; • = standaard; 2 incl. Stijlvariant Sport, Comfortpakket en Toerpakket; 3 incl. Travel & Radar-pakket; 4 incl. Explorer Pack; 5 incl. kleur groen; 6 incl. Tech Pack; 7 incl. kleur rood, zijkofferset, handvatverwarming, quickshifter en extra 12V-contact; 8 incl. zijkofferset + rek TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN Laten we beginnen zoals bij een Alpenrit: onderaan in het dal. In nage- noeg het hele toerenbereik heeft de 649cc Kawasaki-twin het minste vermogen, alleen rond 5.000 toeren is hij marginaal sterker dan de Tiger 660. Om de Z650RS bij te kunnen houden, moet je deze Triumph dan flink op toeren houden. De gretig toeren draaiende 660cc-drie cilinder van de Tiger Sport heeft een zeer lineaire vermogensafgifte en is vanaf 6.000 toeren ook duidelijk sterker dan de Kawasaki. Een echt breedbandmotorblok dat overal trekt! De 230 cc grotere Yamaha-driecilinder van de MT-09 heeft nette manie- ren, een brede powerband en draait makkelijk toeren. Een maximum koppel van 92 Nm is gewoon goed voor 890 cc, maar de paralleltwin in de Husqvarna Norden haalt uit 889 cc zelfs 100 Nm! Van 3.200 tot 8.200 toeren (vooral boven de 5.000) trekt de uit de KTM 890 afkomstige twin duidelijk harder dan de even grote Yamaha-driecilinder. Diens grotere broer, de MT-10, is onderin relatief tam en zelfs niet sterker dan de MT-09, maar boven de 7.000 toeren begint hij er als een bezetene aan te sleuren! De 1.160cc-driecilinder met bijzondere T-krukas van de Tiger 1200 heeft over de hele linie duidelijk veel meer koppel dan de MT-10, maar hij draait niet zo gretig toeren. De Granturismo-V4 van de Ducati Multi strada is met 1.158 cc even groot als de Tiger 1200 en tot 8.000 toeren ook even sterk, maar die zet vervolgens nog een hard eindschot in naar bijna 11.500 toeren. In een nog hogere vermogensklasse vinden we de machtige, 1,3 liter grote V-twin van de KTM; die overklast over de hele linie alle voor noemde motoren. Alleen de enorme 1.649cc-zescilinder van de BMW torent logischerwijs overal bovenuit met zijn 174 newtonmeters; direct na het bereiken van zijn topvermogen wordt hij echter voorbij gestormd door de KTM.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3