MotoPlus 19 - 2022

FINALE ALPENMASTERS 2022 ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 31  “Deze 2022-versie is voor mij de beste MT-10 tot nu toe, met meer trekkracht en nauwkeuriger instelbare elektronica” Pepe Burgaleta (Spanje), redacteur bij MOTOCICLISMO 6e plaats YAMAHA MT-10 Boze blik, zacht karakter. Yamaha gaf de crossplane-viercilinder voor modeljaar 2022 duidelijk meer vliegwielmassa, nieuwe map­ ping, een gemodificeerde luchtfilterkast en als kers op de taart een titanium einddemper. De pseudo-V4 voelt nu sterker aan in het midden­ gebied. De goed absorberende vering heeft een aangepaste dempingskarakteristiek en achter meer veervoorspanning. Dit alles werkt goed samen met de standaard gemonteerde Bridgestone S22-banden. Op onze testroute gebruiken we dan ook bijna louter de eerste drie versnellingen. Of doen we dat gewoon om te genieten van het geluid en de acceleratie van het ultrakorteslagblok bovenin? De rechte stukken worden dan echter wel heel kort, en het is hier geen circuit. Positief gezien geeft het beresterke blok je onderin in elk geval nog rust. Hij stuurt ook gemakkelijk en mooi uitgebalan­ ceerd, de MT-10 is veel neutraler dan de KTM. Hij oogt vrij massief, maar weegt slechts 215 kilo en houdt op zijn Bridgestone S22’s mooi krappe lijnen en blijft nauw­ keurig op koers. Je prikt hem op de millimeter nauwkeurig en hij ligt geruststellend zeker in de bocht. Zelfs het veercomfort is goed, vooral de achterschokdemper absorbeert veel. Dit zorgt samen met de prima quickshifter voor een ontspannen gevoel. Ook omdat je er heel fijn op zit. Minder is dat hij na de Ducati het hoogste verbruik van alle finalisten heeft. Met zijn gemiddelde van 1 op 15,9 sta je na 270 kilometer droog. Verder is het laadvermogen met slechts 170 kilo echt beperkt. Nou ja, een passagier kan gezien de zitplaats achterop sowieso beter thuisblijven. Dan heb je tenminste »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3