MotoPlus 19 - 2022

ALPENMASTERS 2022 FINALE 30 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 “De MT-09 SP rijdt prima. Hij stuurt gemakkelijk en veert goed, en de driecilinder is een erg fijn blok” Gerry Nordström (Zweden), redacteur bij BIKE 6e plaats YAMAHA MT-09 SP De SP-versie van deze fameuze Yamaha-­ driecilinder heeft als essentieel kenmerk de goed absorberende, volledig instelbare Öhlins-vering voor en achter, gemakkelijk herkenbaar aan de opvallende goud­ kleurige voorvorkpoten. Verder een fraai geborstelde aluminium achtervork, eigen kleurstelling, een zadel met sierstiknaden, cruise control en een quickshifter met autoblipper. De MT-09 is een heerlijk rij- ijzer met weinig toercapaciteiten. Formatierijden tegen een imposant decor, net voor- dat de stemronde beide Yamaha’s er tegelijkertijd uit bonjourt. Snelle rijders missen hierdoor een stukje sportieve precisie en toer­ rijders missen windbescherming, een betere zitplaats achterop en bagageruimte. Toercapaciteiten zijn door Yamaha bij de hele MT-serie opgeofferd aan speels­ heid en een laag gewicht, en gezien het verkoopsucces was dat een goede keuze. Het maakt de lange reis naar de Alpen wel een stukje lastiger; daarvoor zou het sporttoermodel Tracer 9 een betere keuze zijn. Zo’n versie met halve kuip is er niet van de MT-10, Yamaha’s powernaked met pseudo-V4-blok. De viercilinder-lijnmotor heeft dankzij de 90 graden verzette kruktappen de ontstekingsinter­ vallen en daarmee ook het geluid en zelfs behoorlijk het gevoel van een V4; het werkt erg aansteke­ lijk! Tot 6.000 toeren houdt het gemodificeerde R1-blok zich nog koest, maar daarboven komt hij los en gaat hij er hard aan sleuren, naar zijn topvermogen van dik 160 pk bij 11.400 toeren. Ondanks al dat vermogen heeft de Yamaha een goedmoedig, vriendelijk karakter. Hij heeft wel een zware koppeling, voor een duizend vrij weinig trekkracht onderin én een lange eerste versnelling.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3