MotoPlus 19 - 2022

ALPENMASTERS 2022 FINALE 28 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 8e plaats KTM 1290 Super Duke GT ‘Ready to race’ staat er na aanzetten van het contact op het dashboard. Was bij een motor als deze ‘Ready to reis’ niet zinvoller geweest? Dat reizen kan hij gelukkig ook. Daar wordt voor gezorgd door de zeer uit­ gebreide uitrusting, semi-acieve vering, goede ergonomie en optionele koffers. Des­ ondanks is de GT feitelijk een scheurmonster met een toeristisch jasje en hard zadel. De onderin ietwat stampende maar beresterke 1.301cc V-twin is ronduit indrukwekkend, maar het stuurgedrag is – in elk geval op de originele banden – wat nukkig. schokdemper met zijn harde veer de hobbels tamelijk hard door. Het stugge maar in elk geval goed gevormde zadel geeft daarbij ook weinig verlichting. De ergonomie klopt echter erg goed, je zit echt in de machtige machine geïntegreerd. Het veer­ comfort is ondanks de adaptieve demping slechts middelmatig, de vering is meer op sport dan toer afgestemd. Gregor Dörsch, die net als de KTM uit Oostenrijk komt, stelt: “Natuurlijk zijn er comforta­ belere motoren voor toertochten door de Alpen, maar er zijn nau­ welijks andere motoren te beden­ ken die zo hard uit de bochten accelereren en tegelijk behoor­ lijke bagageruimte en windbe­ scherming bieden”. De KTM heeft zeer krachtige Brembo-remmen en combineert die met een vooral veilig afgestemd ABS; zelfs bergaf blijft het achterwiel altijd aan de grond. Dat voorkomt een plots verhoogde hartslag bij harde remacties tijdens de afdaling. Des­ alniettemin stemmen zes van de negen testrijders er in de tweede stemronde voor om de KTM terug naar Mattighofen te sturen. De Yamaha MT-09 SP vormt in veel opzichten een gulden middenweg. Het heerlijke drie­ cilinderblok kan sinds 2021 een echte 900 worden genoemd, na de inhoudsvergroting van 847 cc naar 890 cc middels een drie millimeter langere slag. De klassieke 120°-driecilinderkrukas (door Yamaha CP3 genoemd) zorgt voor gelijkmatige ontste­ kingsintervallen van 240 graden en daarmee een mooi vloeiende motorloop bij lage toerentallen, plus een fraai ronkend geluid. Het levendige blok klinkt prachtig, maar nooit opdringerig. Hij draait gretig toeren en trekt over de hele linie stevig. De 43 extra cc’s heb­ ben het blok goed gedaan, met als bonus 4 pk op top erbij. Gerry Nordström, de ervaren Zweedse testrijder, is enthousiast over de Yamaha: “De MT-09 SP is een van mijn favoriete motoren in deze klasse. De driepitter heeft veel punch bij het uitaccelereren van de hairpins.” De driecilinder hangt vloeiend aan het gas, behalve in de felle A-modus. Verder zorgt de zes-­ assige IMU voor veiligheid in de vorm van hellingshoekafhankelijk ABS en dito tractiecontrole, drift­ controle en wheelie-controle. De zitpositie is comfortabel rechtop, bijna supermoto-achtig. Deze zit­ positie geeft gevoelsmatig weinig druk op het voorwiel, wat niet goed is voor de feedback. De 191 kilo lichte MT-09 stuurt wendbaar­ der maar ook nerveuzer dan zijn snellere broer MT-10. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3