MotoPlus 19 - 2022

ALPENMASTERS 2022 FINALE 26 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 Laatste formatievlucht met z’n negenen. De meeste testrijders sturen de lichte, mooie Kawasaki als eerste naar huis. stuurt ook het gemakkelijkst van allemaal. Da’s goed in hele krappe hairpins, zoals je die hebt in de klim naar de Passo di Giau, tot liefst 2.236 meter hoogte! Mede dankzij zijn brede stuur rijdt de Kawa bijna als vanzelf. Daarbij gaat de voorbeeldige koppeling vederlicht. “Dat alles maakt hem ideaal voor beginners”, zegt onze Kroatische collega Kristijan Ticak over de Z650RS. Wel is de 650cc-twin het zwakste motorblok in deze test. Het is een klassieke Japanse paralleltwin met 180°-krukas, dus tegen­ gesteld lopende zuigers. De blaf­ fende tweecilinder komt bergop een beetje vermogen tekort; de klim naar de Fedaia heeft deels een stijgingspercentage van 18 procent! Je moet de lichte twin dus flink op toeren jagen, waarbij hij echter voelbaar trilt. Dat kan de Japanse techniek natuurlijk prima hebben, maar moeiteloos is anders. “Ervaren rijders compenseren het gebrek aan vermogen door meer snelheid mee te nemen de bocht in, en dankzij het precieze sturen van de Z650RS die snelheid in de bocht hoog te houden”, voegt Kristijan Ticak toe. De matig aan­ sprekende achterschokdemper verwerkt slecht wegdek echter wat moeizaam en hij voelt bij stevig tempo te licht gedempt aan. Het smalle zadel is weliswaar mooi dik gevoerd, maar toch heeft de heenreis naar de Alpen zonder enige windbescherming en met een laadvermogen van slechts 180 kilo zo zijn beper­ kingen. Waar laat je je bagage, zeker als je met z’n tweeën bent? Ondanks zijn behoorlijk goede remmen stemmen uiteindelijk zeven van de negen juryleden ervoor om de Kawasaki als eerste naar huis te sturen. Testrijders die verwend zijn geraakt door veel hogere vermogens wellicht? Gebrek aan vermogen is wel het allerlaatste wat je de KTM 1290 Super Duke GT kunt verwijten. De opgegeven 175 pk is met gemak twee keer zo veel als je op berg­ wegen kwijt kunt, als je leven je lief is. Bij hele lage toerentallen loopt de machtige V-twin wat bokkig, maar dat wordt royaal goedgemaakt door de enorme punch in het middengebied! Bij 7.700 toeren piekt het koppel op liefst 139 newtonmeter. Dat geeft een even moeiteloze als bloedstol­ lende acceleratie vanuit de vele bochten. De oersterke 75° V-twin met relatief weinig motorrem nodigt voortdurend uit om te sprinten, hij wilt alsmaar meer. Deze KTM is een waar rij-ijzer, een feestbeest. Opvallend is dat hij nog aangenaam stil is ook. Helaas loopt de 1290 wel hard, maar stuurt hij niet zo uitgebalan­ ceerd. Al op kleine oneffenheden maar helemaal op echt slechte stukken asfalt heeft de 236 kilo wegende KTM sterk de neiging om zich op te richten. Om een zuivere lijn door een bocht te rijden, moet je de Oostenrijkse spierbundel stevig bij de horens vatten en actief tegensturen. Er zit altijd wat beweging in het geheel. Vooral als de Conti SportAttack 4’s nog koud zijn, is het stuurgedrag nukkig. Daarbij geeft de recht­ streeks gemonteerde achter»

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3