MotoPlus 19 - 2022

ZERO DSR/X EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23  MOTOR luchtgekoelde interne permanente-magneet AC-motor met regeneratiefunctie, lithium-ion-accu, maximale/nominale accucapaciteit 17,3/15,2 kWh, geïntegreerde lader met 6,6 kW laadcapaciteit, koppe­ lingsloze directe aandrijving, tandriem. Max. vermogen 75 kW (100 pk) Max. koppel 225 Nm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 47 mm, volledig instelbaar, aluminium swing­ arm met monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, met enkelzuiger remklauw, tractiecontrole en ABS (beide met offroad-modus). Aluminium gietwielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 Bandenmaat 120/70-19; 170/60-17 Banden in test Pirelli Scorpion Trail II MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, balhoofd­ hoek 65,0°, naloop 109 mm, veerweg v/a 190/190 mm, zithoogte 828 mm, rijklaar gewicht 247 kg, max. belading 252 kg. Garantie voertuig/accupakket 2/5 jaar Service-interval 6.000 km Kleuren wit, groen Prijs NL en B € 26.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Zero Motorcycles, +31 (0)72-511 2014 , www.zeromotorcycles.com TECHNISCHE GEGEVENS ZERO DSR/X -CONCLUSIE Met de afgelopen jaar gepresenteerde SR/S en SR/F liet Zero al zien het pionierstijdperk definitief achter zich te hebben gelaten. Waar de eerdere modellen nog een beetje een gadget-gevoel opriepen, is de jongste generatie gewoon een honderd procent volwaardige motorfiets. Dat geldt zeker voor de nieuwe DSR/X, die heerlijk rijdt en conceptueel gezien donders goed in elkaar steekt. Hij is zoals een allroad hoort te zijn: toeristisch georiënteerd, schuwt een beetje onverhard niet, extreem rijk uitgerust en indien gewenst kun je een beroep doen op een bijna onuitputtelijke reeks accessoires. Een zeer geslaagd eerste optreden, met wel een kleine kanttekening: voor de stap in de wereld der elektrische allroads zijn diepe zakken een vereiste. Hoewel er voor zake- lijke rijders her en der nog wel wat fiscale voordelen te behalen zijn, is de basisversie er pas vanaf € 26.995,-. Oef… De radiale rempartij mag wel iets krachtiger (links). Rechts de riemaandrijving, waarbij voortandwiel en swingarm-ophanging hetzelfde scharnierpunt delen, bij in- en uitveren verandert de riemspanning daarom niet. sturen. De ABS-offroad-modus daarentegen, waarbij het systeem achter is uitgeschakeld, is wel weer van echte meerwaarde. De J. Juan remmen, die op het asfalt een beetje bite mis­ sen en een behoorlijk resolute hand vergen, komen op het onverhard ook veel beter uit de verf, juist omdat ze niet zo direct en bruusk aangrijpen. Wel is ook hier wat meer dem­ ping best wenselijk, tot twee keer toe sloeg de vering namelijk behoorlijk door. Onder de streep evenwel is het verrassend hoe goed de DSR/X zich met de behoorlijk extreme piste raad weet. Een bos- of gravelpad pak je echt fluitend met deze toerist! Mocht je dan even op adem willen komen, dan is het overigens wel zaak om zorgvuldig een vlak plekje uit te zoeken om te parkeren, een handrem heeft de DSR/X namelijk niet en dat voelt hier in de bergen soms best als een gemis. Rest nog een laatste puntje van aandacht: de actieradius, doorgaans toch het heikele punt van een elektrische motorfiets. Na zeventig kilometer meldt het dashboard 52% accu­ capaciteit, ofwel 58% verbruikt (110% vol, weet u nog!), en dan voornamelijk gereden in de standen Standard en Sport, waarbij er af en toe flink is doorgehaald. Met een normale rijstijl lijkt 140 kilometer in deze beide modi probleemloos haalbaar, al blijft het natuurlijk wel enigszins gissen. In Eco kom je logischer­ wijs een heel stuk verder, al is ook hier natuur­ lijk de vraag hoe ver precies. Dat moet een wat langere test met deze nieuweling in de toekomst preciezer gaan uitwijzen. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3