MotoPlus 19 - 2022

EERSTE TEST ZERO DSR/X 20 MOTOPLUS EERSTE TEST altijd te doen, maar enkel wanneer je een keer een iets langere trip voor de boeg hebt. Dat hebben we vandaag blijkbaar, want het heldere, informatieve en uiterst overzichtelijke TFT-dashboard (met smartphone connectivity uiteraard) meldt een 110% vol accupakket. Een prettig gegeven voor iemand met een lichte vorm van ‘range anxiety’. Niet alleen het dash­ board oogt trouwens fraai, het hele totaalpakket is om door een ringetje te halen en toont echt aan dat Zero de laatste jaren een behoorlijke transformatie heeft ondergaan. Bij de eerste modeljaren stond duidelijk vooral de aandrijflijn centraal, waar omheen dan wat componenten werden geschroefd. Het resultaat was een lang niet altijd even homogeen geheel. Aan de huidige generatie Zero’s zie je echter dat alle facetten in het ontwikkelingstraject zijn mee­ genomen waardoor het uiteindelijke resultaat meer is dan alleen de som der delen. En dat is bij de DSR/X ook absoluut het geval. Het volledig nieuw ontwikkelde vakwerkframe mag er zijn, net als de aluminium swingarm en het overall design. De machine staat lekker hoog op de poten (veerweg v/a 190/190 mm) en verwent met moderne, veelal ronde lijnen en een prima afwerking. Het toeristische karak­ ter druipt er vanaf, niet alleen optisch, maar ook praktisch: 252 kilo aan bagage mag je namelijk meenemen. Dat kan in de optionele kofferset, maar standaard beschikt de Zero ook over 28 liter opbergruimte in de kuip. Daarvan zijn de zijvakken enkel met een torx-schroeven­ draaier te openen en het grote centrale vak enkel met de sleutel. Voor beide was een prakti­ schere oplossing (knop!) te bedenken geweest. Die grootste opbergruimte is overigens wel gereserveerd voor óf de optionele Power Tank, waarmee je de totale capaciteit vergroot met 3,6 kWh, óf de optionele rapid charger waar­ mee je de laadsnelheid opschroeft tot 12,6 kW (standaard is 6,6 kW). Beide opties kan dus niet. Met de extra snellader is het accupakket trouwens in een goed uur voor 95% opgeladen, met de standaardlader neemt dat proces mini­ maal vier uur (mode 2) of twee uur (mode 3) in beslag. Met de boel volledig opgeladen kun je dan tussen de 290 (stad) en 137 kilometer (snelweg gemiddeld 113 km/uur) rijden, aldus Zero, dat tijdens de presentatie ook nog een offroad-actieradius claimt van 321 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 30 km/uur. Een stukje optimisme kan de Amerikanen kortom niet ontzegd worden. Hoe dan ook, op de planning staat een test­ route van 70 kilometer, dat haalt de X natuurlijk op z’n sloffen. Zoals gezegd zal er ook deels offroad worden gereden, rond de vulkaan Etna, maar de eerste kilometers voeren nog gewoon over het asfalt. De Eco (minder vermogen en topsnelheid, meer regeneratie) en Rain modi laten we vandaag voor wat het is, we beperken ons tot Standard, Sport en Canyon (offroad) modi. In alle modi kun je daarbij ook nog voor een offroad-modus van tractiecontrole en ABS kiezen, die beide ook nog volledig uit­ geschakeld kunnen worden. In de app kun je daarnaast nog een zesde Custom-modus hele­ maal naar eigen voorkeur programmeren, die vervangt dan echter wel de Canyon-modus. Er valt kortom nogal wat in te stellen, maar gelukkig heeft Zero een behoorlijk intuïtieve De nieuwe Z-Force elektromotor is goed voor een maximum koppel van 225 newtonmeter, daarmee komt de boel wel van de plaats. Prettig: de veervoorspanning achter is makkelijk per stelknop aan te passen. Mooie, hoog bouwende voorzijde zoals het een allroad betaamt. De ruit is met de draai­ knop makkelijk in hoogte te verstellen. De DSR/X laat zich ook offroad prima aan de hand nemen, vooral de elektro­ nische aandrijving laat zich hier in positieve zin gelden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3