MotoPlus 19 - 2022

EERSTE TEST ZERO DSR/X 18 MOTOPLUS EERSTE TEST De eerste elektrische allroad – of ‘adventure sports’ zoals Zero de nieuwe DSR/X zelf typeert – ter wereld? Er was toch onlangs een niet nader te noemen energieke Italiaanse fabrikant die eveneens een hoogpotige elektri­ sche toermachine heeft gepresenteerd? Klopt, maar toch is er geen woord gelogen aan de claim van Zero. De Energica Experia, want daar hebben we het natuurlijk over, is namelijk uit­ gerust met 17-inch wielen en resideert daarom in het crossover-hoekje, terwijl de nieuwe DSR/X over een allroad-waardige 19/17-inch wielcombinatie beschikt. Een deel van de test­ route tijdens deze eerste kennismaking is zelfs offroad en dat geeft toch wel aan dat het de Amerikaanse fabrikant menens is. Dat zie je overigens ook duidelijk terug in het totaalplaatje. Al in 2018 werd begonnen met de ontwikkeling, enigszins parallel aan de ontwikkeling van een nieuw aandrijfplat­ form. Dat kenmerkt zich onder meer door het 17,3 kWh Z-Force lithium-ion accupakket, het grootste accupakket ooit bij Zero. En dat is natuurlijk zeker in het reis- en toersegment, waar de gemiddelde motorrijder zijn hand niet omdraait voor een kilometertje meer, wel een absolute voorwaarde. Meer capaciteit betekent immers een grotere actieradius. Verder kreeg de DSR/X ook een nieuwe lucht­ gekoelde permanente-magneet elektromotor aangemeten (Z-Force 75-10 5T geheten voor de liefhebbers), die 100 pk en een massieve 225 newtonmeter koppel uit de mouwen schudt. Da’s best serieuze koek! Serieus is ook de verdere aankleding en uitrusting. De grote allroads zijn voor veel fabrikanten tegenwoordig het technische vlaggenschip en de DSR/X vormt daarop geen uitzondering. De Amerikaan beschikt uiter­ aard over meervoudige tractiecontrole (drie standen, uitschakelbaar) en ABS, waarbij die laatste wordt aangestuurd door het nieuwe Bosch Advanced MSC. Het pakket biedt onder meer een gecombineerd remsysteem met een additionele offroad-functionaliteit en Vehicle Hold voor het wegrijden op een helling. De spin in het uitgebreide elektronische web is het nieuwe Cypher III+-besturingssysteem, dat een onbeschrijflijk grote hoeveelheid elektronische mogelijkheden biedt. Van vijf verschillende rijmodi met passende standen van de vermogensontplooiing, tractiecontrole en ABS tot cruise-control, en van handvat­ verwarming tot Extended Range Charging of Parking Mode Operation. Die laatste twee verdienen wellicht wat nadere uitleg. Parking Mode is niets anders dan een rangeerhulp, ofwel een kruipmodus die zowel voor- als achteruit werkt. En om alvast op de zaken vooruit te lopen: het werkt in de praktijk geniaal. De Extended Range Charging biedt je de mogelijkheid om het accupakket op te laden tot 110%. ‘Hoe dan?’, is de terechte vraag met betrekking tot deze natuurkun­ dige onmogelijkheid. Dat zit zo, de 17,3 kWh accu is honderd procent identiek aan het bestaande 15,6 kWh pakket. Beide hebben evenveel cellen en dus feitelijk ook dezelfde maximumcapaciteit van 17,3 kWh. Omdat het altijd honderd procent opladen van de accu uiteindelijk ten koste gaat van de levensduur, is de laadcapaciteit standaard software-matig beperkt tot het niveau waarbij de accu niet extra wordt belast. Met Extended Range Charging omzeil je die beperking en kun je dus echt de volledige 17,3 kWh capaciteit benutten. Het is dus niet raadzaam om dit Wil je vandaag de dag als motorfabrikant een hardloper op verkoopgebied in je gamma hebben, dan kun je simpelweg niet om een allroad-achtige motorfiets heen. Met de nagel­ nieuwe DSR/X zet Zero, één van de echte pioniers op het gebied van elektrische motorfietsen, nu ook in op een deel van die flinke taart. Op Sicilië reden wij met deze eerste echte elektrische all­ road ter wereld! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Zero | NIEUWE WEGEN »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3