MotoPlus 19 - 2022

NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH DUCATI STREETFIGHTER V4 LAMBORGHINI Bakkie zonder leut Op zoek naar een bakkie zonder leut? Check dan even bij Mash, dat met de Black Side een nieuwe zijspancombinatie presenteert. Normaliter zijn deze in de regel het domein van gespecialiseerde bedrijven. Dat een motorfabri­ kant zelf nog zo’n combinatie op de markt brengt is dus redelijk uniek. Mash doet het al een tijdje. Eerst met de Family Side 400 (2017) en vervolgens de Side Force (2021). De nieuwe Black Side is op die laatste gebaseerd en is eveneens voorzien van de kenmerkende schommelarm-­ voorvork, een forse waterdichte bak én een achteruitversnelling. Kenmerkend voor deze nieuwe uitvoering is de zwarte lak met grijze accentkleur. En uiteraard ontbreken hier de militaire acces­ soires van de Side Force (de altijd handige munitiekisten, het bagagerek en het reservewiel). Dat scheelt toch weer zo’n 25 kilo gewicht. De nieuwe Mash Black Side heeft een vanafprijs van € 11.499,- en staat al in de tweede helft van september in een beperkte oplage bij de dealer. Excuses dat bij zoiets fraais als een gouden huwelijk tussen Ducati en Lamborghini zich een nogal ordi­ naire vraag opdringt: wat moet dit in hemelsnaam kosten? Ducati bouwt een gelimiteerde reeks van 630 exemplaren van de Streetfighter V4 Lamborghini. De inspiratie voor het exclusieve model haalt het bij de super krach­ tige Huracán STO. De prijs van de motorfiets is nog niet bekend­ gemaakt, wel dat Ducati ze per april 2023 gaat uitleveren. Voor mensen die echt hun spaar­ potje kapot willen slaan (en dat van de rest van de familie), hebben Lamborghini en Ducati nog eens 63 (1963 is het jaar van oprichting van de autofirma) extra exempla­ ren van de Streetfighter klaarstaan, al moet je dan wel tot het zeer selecte gezelschap behoren dat Lamborghini Speciale Clienti heet. Die uitverkorenen kunnen hun Ducati in exact dezelfde kleuren laten spuiten als hun auto, die bij de introductie afgelopen jaar een ferme € 454.920,- kostte. De Lambo Huracán STO is goed voor 639 pk en 600 Nm, daar steekt de 208 pk van de Duc bijna schril bij af. Al maakt die alles meer dan goed door een rijklaar gewicht van 197,5 kilo. Om deze Streetfighter anders dan anders te maken heeft Ducati het uiterlijk flink aangepakt. De motorfiets heeft onder meer een hertekend voorspatbord, tank-­ cover, onderkuip, wielen en kontje. Ook de luchtinlaten heeft Ducati goed afgekeken bij Lamborghini. Voor snoepgoed als een verstelbare remschakelset shopte Ducati bij Rizoma, de uitlaat komt bij Akra­ povič uit de schappen. En dan zit er ook nog een hoeveelheid carbon opgeschroefd die aan het onwaar­ schijnlijke grenst. Het moet wel exclusief zijn inderdaad… ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS C A B 1 2 3 De groene ambities van Honda zijn stevig. De Japanners maakten onlangs bekend in 2040 volledig CO 2 -neutraal te willen produceren, onder meer door in 2025 al tien verschil­ lende elektrische motoren te voeren en in 2030 3,5 miljoen elektrische motorfietsen te willen verkopen. Die 3,5 miljoen motoren met een stekker staat gelijk aan 15% van de totale verkoop. De verbrandingsmotor is dus nog niet helemaal uitgespeeld bij Honda. Het merk investeert ook in modellen die lopen op CO 2 -compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels. Toch wil het binnen nu en vijf jaar al een miljoen elektrische motoren afleveren. Honda wil een breed scala (van kleine forens- tot grote plezier­ modellen) ontwikkelen. Voor de gemiddelde Hollandse motor­ rijder die het motto ‘een zware is je ware’ koestert, zijn de drie grote elektrische modellen die Honda tussen 2024 en 2025 wil lanceren het meest interessant. In ontwikkelingslanden daarentegen, waar klanten in het dagelijks leven afhankelijk zijn van motorfietsen, is de vraag naar forensmodellen groot. Honda zet daarbij flink in op de Mobile Power Pack (MPP), deze verwisselbare accu’s zijn vooral geschikt voor zakelijk gebruik. De Japanse en Vietnamese postbedrijven hebben al MPP voer­ tuigen in gebruik, en in Thailand loopt momenteel eveneens een proef bij het nationale postbedrijf. Honda: in 2025 tien elektrische modellen

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3