MotoPlus 19 - 2022

14 MOTOPLUS NEWSFL ASH AKRAPOVIČ VERVANGT FISHTAIL OP BMW R18 Triumph Street Triple 2023 gespot Triumph’s Street Triple 765 debuteerde in 2017 en kreeg drie jaar later een kleine update. Precies drie jaar later is het tijd voor de volgende generatie. Triumph richt zich technisch gezien vooral op het uitlaatsysteem om te voldoen aan de Euro5+ norm en de daarbij horende aangescherpte akoestische eisen. De collector onder het blok heeft een groter volume dan eerdere prototypes die in Zuid-Spanje door de fotograaf werden gesnapt. De uitlaatbochten veranderen van vorm voor een lagere druk in het uitlaatsysteem. Verdere interne wijzigingen op de nog steeds 765 cc metende triple zijn zeker te verwachten. Sommige daarvan komen mogelijk overeen met het Moto2-blok. Ook dat is voor seizoen 2023 namelijk aange­ past. Het driecilinder blok, dat grotendeels gebaseerd is op de motor van de huidige Street Triple, krijgt nieuwe zuigers, een gewijzigde krukas en een herziene cilinder­ kop. Sommige van deze wijzigingen gaan nu ook hun weg vinden naar de productie­ modellen. Aan de buitenkant van de nieuwe Street Triple valt vooral het gewij­ zigde kuipwerk op. Dat is nog discreter dan voorheen en Triumph heeft tegelijkertijd de brandstoftank opnieuw vormgegeven. Het rijwielgedeelte zelf verandert niet bij de S- en R-versies. De sportievere RS is in de toekomst herkenbaar aan Öhlins-vering. Naar verwachting presenteert Triumph de nieuwe Street Triple 765 in november kort voor de internationale motorbeurs Eicma in Italië. Begin 2023 is de nieuwe naked waar­ schijnlijk al te bestellen. De standaard uitlaatdemper van BMW’s R18 heeft een geheel eigen klassiek gezicht. Akrapovič laat echter zien dat het ook anders kan. De Sloveense vervangingsdempers zijn maar liefst 97 mm korter, zwarter en moderner, maar staan de cruiser ook erg goed. Het design van de dempers is uiteraard ook compleet anders, waarbij de rankere lijnen sowieso een beter zicht op de verchroomde cardanas geven. De Akrapovič set is gemaakt van roestvrijstaal, waarbij de matzwarte kleur mooi contrasteert met de aluminiumkleurige eindkap. Leuk detail: het BMW-logo (de gestileerde propeller) komt terug in de uitlaatmond. Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat bij een zware jongen als de R18, maar met een gewicht van 8,2 kilo zijn de dempers één kilo lichter dan de originele exemplaren. Vanzelfsprekend belooft Akrapovič een rijk en vol geluid, maar de dempers zijn wel degelijk gehomologeerd. Deze adventure textielcombi, bestaande uit de VAJ-4 jas en VAT-2 broek, is de jong­ ste aanwinst in het Vanucci+ programma van motorkleding- en accessoiresspecialist Louis. Jas en broek zijn vervaardigd van een waterafstotende polyamide/elastaan mix en beschikken over tal van praktische features zoals diverse zakken (waarvan vier waterdicht), lange en korte verbindingsrits, reflecterende delen en verschillende wijdte­ verstelmogelijkheden. Ook aan bescherming geen gebrek, getuige onder meer (deels verstelbare) protectoren op schouders, elle­ bogen en knieën (rug optioneel), evenals speciale veiligheidsnaden. Mist alleen nog de bescherming tegen de elementen, maar daar komt het modulaire +-systeem van de firma om de hoek kijken. Rij je in de kou, dan kun je het pak combineren met het VXU-3 thermo­ jack (ook als los jack te dragen), voor regen­ achtige dagen is er het compact op te bergen VXR-2/3 regenpak, en gaat het echt los, dan kun je de VXA-1 stormkraag nog in je outfit implementeren. Het avontuurlijke Vanucci pak (kleuren grijs/rood en grijs/olijfgroen) is er in de maten 48 t/m 58, de prijs bedraagt respectievelijk € 329,99 (VAJ-4 jas) en € 249,99 (VAT-2 broek). Info: www.louis.nl Avventura di Vanucci

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3