MotoPlus 19 - 2022

Ducati Monster krijgt weer SP-variant NEWSFL ASH MOTOPLUS 13  De in 2021 geïntroduceerde (moderne) Monster krijgt volgend jaar een SP-jasje aangemeten. Het SP-recept moge inmiddels bekend zijn: sportieve vering, betere rem­ men, gewichtsverlies en optische opsmuk waarvoor Ducati inspiratie opdeed bij de MotoGP-fabrieksmotoren. Omdat goud als geen ander metaal blinkt, springt de Öhlins NIX30 upside-down vork direct in het oog. Natuurlijk is de vork volle­ dig instelbaar, maar bovendien is hij 0,6 kilo lichter dan in de standaard Monster en Monster +. De afstelling van de voorvork is zoals verwacht sportiever. Hetzelfde geldt voor de Öhlins-monoschokdemper achter. De motorfiets staat één graad meer op zijn neus en de zithoogte groeit met 20 milli­ meter naar 840 millimeter. Ducati monteert voor de (sportieve) gele­ genheid Brembo Stylema-remklauwen. Door het hart van de remschijven van aluminium te maken wordt ook nog eens een halve kilo gewicht bespaard. Het totale gewichts­ verlies bedraagt trouwens – mede door een lithium-ion accu – twee kilo. Het rijklaar gewicht komt hiermee uit op 186 kilo. Toch is Ducati niet alleen met een kaasschaaf langs een standaard Monster gegaan. Het voegt ook gewicht aan de SP toe in de vorm van een Sachs-stuurdemper, duozit-cover en een flyscreen. Verder behoort een prachtige Termignoni-einddemper tot de standaard­ uitrusting en is ook het elektronicapakket uitgebreid met een nieuwe Launch Control. De drie rijmodi zijn – net als het rijwiel­ gedeelte – iets meer op scherp gezet. Het is aan de Pirelli Diablo Rosso IV banden om dat scherpere karakter in voorwaartse snelheid om te zetten. Aan het vermogen en koppel verandert overigens niets. Dat bedraagt nog altijd 111 pk bij 9.250 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm. Meer dan voldoende natuurlijk! Ontwerpschetsen van Honda’s toekomstige middenklasse modellen kwamen al met de regelmaat van de klok voorbij, maar de fabrikant onthult nu concreet het blok: een 755 cc zware staande tweecilinder. Het is even wennen voor Honda-­ fans van het eerste uur dat een Hornet geen vier-in-lijn krijgt, maar een staande twin. Ook Transalp-rijders moeten mogelijk even wennen aan het idee dat ze hun geliefde V-twin straks moeten inruilen voor een ander blok. Misschien is een gezamen­ lijke praatgroep met rijders van V-Stroms een idee? Ook die heb­ ben net gehoord dat de V-twin plaatsmaakt voor een staande tweecilinder. Het toekomstige motorblok van de Hornet en Transalp meet dus zoals gezegd 755 cc en is goed voor 92 pk bij 9.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm. De twin heeft dus beduidend meer noten op zijn zang dan de huidige tweecilinder, die 745cc twin pro­ duceert namelijk slechts 58,5 pk bij 6.000 tpm en 69 Nm bij 4.750 tpm. Het nieuwe blok ligt dus qua prestaties veel dichter in de buurt van de 95 pk en 63 newtonmeter sterke CB650R. Hoe de Hornet er definitief uit gaat zien weten we waarschijnlijk dit najaar, wanneer Honda het model presenteert op de Intermot of Eicma. Transalp en Hornet krijgen staande twin

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3