MotoPlus 19 - 2022

NEWSFLASH 12 MOTOPLUS NEWSFL ASH Speciaal om een Harley Pan America 1250 en 1250 Special koel te houden heeft adventure-specialist Wunderlich een radiateur-cover ontwikkeld. Een steentje, ja, zelfs de impact van een flink insect is in staat om een radiateur te beschadigen of in het ergste geval lek te krijgen. Een beschadigde radiateur heeft uiteraard gevolgen voor de koelcapaciteit, terwijl het met een lek even einde oefening is wat rijden betreft. De nieuwe rvs radiateur-cover dieWunderlich Adven­ ture voor de Amerikaanse avonturier heeft ontwikkeld moet dat zoveel mogelijk voorkomen en moet daar­ naast garant staan voor een zo optimaal mogelijke luchtdoorstroming en koelprestaties. Het silhouet van deze € 199,90 kostende cover is volgens de fabrikant dusdanig dat de directe impact van bijvoorbeeld stenen en insecten op het gevoelige mesh-materiaal van de radiateur zo beperkt mogelijk wordt gehouden. Info: www.wunderlich.de Houd je Pan America koel TEST JE THEORIE-KENNIS Wil je nog meer theorievragen oefenen? Wij mogen je via Examencentrum.nl gratis twee volledige examens aanbieden. Handig om te oefenen voor het examen of om je kennis weer eens op te frissen. Ga naar examencentrum.nl/via/motoplus om je aan te melden. De antwoorden vind je onderaan pagina 16. 1 Vanaf welke snelheidsoverschrijding binnen de bebouwde kom kun je een EMG (verplichte gedragscursus) opgelegd krijgen? 3 1 Mag je met een motorfiets met aanhang­ wagen hier inrijden? 2 Meer dan 30 km/uur te hard A Ja, dit bord geldt alleen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen met aanhangwagen A Binnen de bebouwde kom A Meer dan 50 km/uur te hard B Dat is afhankelijk van de breedte en het aantal wielen van de aanhangwagen B Buiten de bebouwde kom B C Meer dan 70 km/uur te hard Nee, dit bord is een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen met aanhangwagen C Op autowegen en autosnelwegen C Waar is het brandstofverbruik meestal het hoogst? Knock knock, who’s there? Met het NK C22-conceptmodel bewijst CFMoto dat het tijdperk van Chinese tweewielige kopiegedrochten van twijfelachtige kwaliteit definitief voorbij is. Los van het flitsende uiter­ lijk beschikt de NK C22 ook nog over een flitsend blok. Het is de 800 cc zware tweecilinder- in-lijn die we kennen van de 790 KTM. Deze conceptmotor oogt futuristisch en productierijp tegelijk. De achterzijde oogt fraai en bewijst eens te meer dat een enkelzijdige swingarm van zeldzame schoonheid is. Een mooi totaalplaatje ook, ondanks dat er door de designer nog altijd met een schuin oog naar enkele concurrenten is gekeken. Het koplampje lijkt wel erg veel op het masker van de Honda CB1000R, en de achterzijde heeft wel iets weg van de Rush van MV Agusta. Dat doet niets af aan het feit dat de NK C22 wel een lekker high-end uit­ straling heeft, wat onder meer ook komt door de SC Project uitlaatpartij en de radiale J.Juan remklauwen. Het blok is in de KTM 790 goed voor 105 pk, maar in de CFMoto 800MT allroad blijft daar 91 pk van over. Het zou leuk zijn als het maximale vermogen van deze scherpe naked daar ergens tussenin eindigt. Of de NK C22 in productie gaat moet nog blijken, al heeft de Chinese firma al wel gemeld dat het komend jaar tien nieuwe modellen (waarvan vier elektrische) gaat introduceren.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3