MotoPlus 17 - 2022

86 MOTOPLUS RIJ-IMPRESSIE RIJ-IMPRESSIE DRUIJFF KAWASAKI ZX-10R WAYNE TESSELS een door Druijff gemodificeerde mapping voor een betere gas­ respons. Een slimme zet, want dit wordt toch door iedere coureur gedaan en bovendien heeft de nieuwste ZX-10R origineel een behoorlijk harde gasreactie, zowel bij het openen als het sluiten van het gashendel. De gasreactie is nu okay, met als kleine kanttekening dat de quickshifter iets te veel tus- sengas geeft bij terugschakelen bij hele lage toerentallen. De afstelling van het rijwielge- deelte daarentegen is echter verre van optimaal. De machine is niet fijn naar de apex toe te sturen, loopt wijd en er is veel beweging in zowel voor- als achtervering, zeker als er curbstones worden meegenomen in bijvoorbeeld Meeuwenmeer. Echt vreemd, want de machine is voorzien van de erkend fijne Bridgestone R11 banden en bij de Pirelli Diablo Rosso IV Corsa introductie op Mugello eerder dit jaar vond ik juist het stuurgedrag van de Kawa zo goed. Deze machine is bedoeld om geïnteresseerden over de streep te trekken, maar op deze manier is het niet echt reclame. Ik zou het rijwielgedeelte eerst eens goed laten afstellen. Mij ontbreekt de tijd daartoe, want aansluitend staat Wayne’s racer voor twee sessies tot mijn beschikking. Helaas worden bij Circuitschool de sessies in de middag steeds korter. Geen gekke gedachte aangezien veel mensen juist later op de dag meer vermoeid raken, maar nu resten slechts een 18 en 15 minuten per sessie en dat is bruto, dus inclusief afvlaggen, opwarm- en uitloopronde. Om de beschikbare tijd optimaal te benutten, sta ik met mijn neus vooraan bij de start van de eerste sessie met de racer! De bandenwarmers heb- ben de Bridgestone V02 slicks opgewarmd (achter zelfs in een SuperSoft compound, die niet in de normale Bridgestone catalo- gus staat), de machine brabbelt met een verhoogd stationair toerental van zo’n 2.500 toeren voor zich uit en blaft hard van zich af bij elke gasstoot. De zeer beperkte stuuruitslag is ook zo’n typisch kenmerk van een racer. Meteen na het uitkomen van de pitstraat is bij het insturen van de Madijk-knik en de eindeloos lang doordraaiende Ossebroeken duidelijk dat deze machine heel andere koek is. Dit stuurt licht, nauwkeurig en voorspelbaar. Dat geeft vertrouwen ommeteen aan te zetten, maar ik neem wat tijd om te wennen, onder andere aan de andere schakelpunten welke mogelijk zijn dankzij de iets kortere eindoverbrenging en de forsere acceleratie. Het rijwielge- deelte van de ZX-10R is werkelijk een feest, want de machine stuurt in een krappe rotbocht als de Strubben licht, neutraal en pre- cies, dus zonder de bocht in te vallen of wijd te gaan. Ik heb nog niet eerder een duizend gereden die dit zó goed doet. De snellere bochten, zoals Stekkenwal, valt de Kawa juist aan met een prachtige combinatie van lichtvoetigheid en stabiliteit waarbij de machine toch wendbaar blijft. Omdat ik logischerwijze nog wat zoek naar de lijnen met deze motorfiets, is het zo goed merkbaar dat een- voudig krappere lijnen gekozen kunnen worden. Dat komt ook doordat mijn tempo nog tame- lijk gematigd is, met een 1.52 in mijn zesde rondje. Meer dan acht rondjes zitten er niet in, waarvan er logischerwijze slechts zes wor- den geklokt. In de uitloopronde bedenk ik me dat deze machine eigenlijk alles goed doet, het voelt heel uitgerijpt aan. De zitpositie is lekker ruim, de remmen vertragen krachtig en lineair zonder al te bij- terig te zijn, de K-Tech vering voelt in stilstand erg stevig, maar blijkt een prachtige support te geven bij belastingveranderingen (zoals gasgeven of remmen), terwijl hob- bels prima worden weggeslikt. De tweede sessie laat niet lang op zich wachten en na de eer- ste kennismaking kan ik overal iets harder insturen, wat later remmen en zien of ik hier en daar wat curbs mee kan nemen. De Strubben uit tilt de Kawa in tweede versnelling het voorwiel op en dat blijft eenvoudig zo tot in vierde versnelling. Dit helpt niet voor rondetijden, maar we nemen niet deel aan een wedstrijd. Ook in vijf en zes blijft de duizend hard doortrekken, tot ver voorbij de 14.000 toeren. Dat topvermogen is super, maar vooral de loepzui- vere gasreactie in combinatie met het moddervette koppel vanaf 7.000 toeren maakt pas echt indruk. De remmen zijn erg goed, Accossato rempomp – let ook op de transponder-sticker, wat een mooi alternatief is voor transponder-monopolist AMB.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3