MotoPlus 17 - 2022
RIJ-IMPRESSIE MOTOPLUS 85 Racen is verankerd in het DNA van Kawasaki en daarom levert men sinds jaar en dag een bloed serieus assortiment gehomolo- geerde competitieonderdelen. Naast veel tuningdelen voor het motorblok, zijn er bijvoorbeeld ook componenten om het schar- nierpunt van de achterbrug te wijzigen en de balhoofdhoek te kunnen veranderen. Er is uiteraard een specialist nodig om dit alles tot een geheel te kneden. Erwin Druijff is een voormalig coureur die al verschillende jaren het officiële raceteam van Kawasaki Nederland bestiert, inclusief de opbouw en tuning van de machines en de organisatie van het team. Dit jaar is die inzet voor Druijff Racing bezegeld met de aanstelling als officieel Kawasaki Race Partner voor Nederland. De ZX-10R waarmee Wayne het IDC Superbike kampioenschap leidt, is geprepareerd met een uitgekiende selectie aan com- ponenten uit het Kawasaki race- assortiment, evenals high-end componenten van leveranciers als ARP (rem-schakelsets), Accossato (remdelen) en Nederlandse spe- cialisten als MotoMaster (T-float remschijven) en MWR (luchtfilter). De vering komt van Front Row Components, de Nederlandse importeur van de Engelse K-Tech vering. Verfrissend dat de tuner zijn eigen weg kiest in de com- ponentenselectie en niet alleen producten kiest met de grootste naamsbekendheid, zoals Akra povič, Brembo, Öhlins en K&N. De keuze van de stuurdemper is daar- voor illustratief: YSS staat bekend om haar budget-vriendelijke veringcomponenten, maar – zoals later zal blijken – combineert deze stuurdemper een prima werking met een vriendelijk prijsniveau. Over kostenbewust gesproken: de basismotor is de ZX-10R en niet de elf ruggen duurdere RR-varant. Die RR is de homolo- gatie-special, welke een aantal onderdelen bevat die cruciaal zijn om het motorvermogen te tunen en niet veranderd mogen worden volgens het World Superbike-reglement. Denk aan nokkenassen en Pankl titanium drijfstangen en sterkere zuigers. Dat levert 1 pk winst op in stan- daard trim, maar in race-trim veel meer. Daarnaast zijn gesmede Marchesini-wielen gemonteerd (welke zelfs iets zwaarder schijnen te zijn dan de standaard wielen, met de claim dat de inertia wél lager is). Druijff Racing biedt een ZX-10R met Pro-pakket aan (zie kader), deze kost € 29.999,- inclusief BTW en een nieuwe ZX-10R, maar zonder kenteken. Dan krijg je de machine zoals wij ’m nu rijden, op de dure PVM- wielen, MotoMaster remschijven, de balhoofdverstelling en wat motortuning na. Wayne’s racer is nog zo’n € 4.500,- duurder en dat verschil komt voor de helft voor rekening van een set 8-spaaks PVM-wielen en de andere helft Kawasaki was het afgelopen decennium met liefst zeven wereldtitels de dominante factor in het WK Superbike. De standaard ZX-10R en ZX-10RR blijken dus een prima basis om een top-racer te bouwen. Niet vreemd daarom dat deze ook veel in nationale en endurance-kampioenschappen worden ingezet. Onder meer door Wayne Tessels, die momenteel de Superbike-klasse in het Inter national Dutch Championship leidt. Wij gaan ervaren of zijn machine ons een beetje wereld kampioen kan laten voelen! | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Henny B. Stern | RIJ MEE MET JONATHAN REA gaat op aan het verstelbare bal- hoofd (dat hier 1 graad steiler staat) en motortuning. Er is een dunnere koppakking gemonteerd en de nokkenassen krijgen een iets andere timing. Mooi dat de ZX-10R nokkenassen origineel voorzien zijn van verstelbare tandwielen! Ook is de complete kit van luchtfilterproducent MWR gemonteerd, dus inclusief hun 3D-geprinte inlaatkelken. Kijk vooral eens op de MWR website, want het halve WK Superbike-veld rijdt ermee en eigenlijk zijn die filters met rood geanodiseerde frames en carbon kelken haast te fraai om in een luchtfilterkast weg te stoppen. Het resultaat is – gemeten op de testbank van Druijff Racing – liefst 19 pk meer dan een standaard machine. De Tessels racer is daarmee goed voor 212 pk aan het achterwiel. Zeker zo belangrijk is de enorme winst in het hogere midden gebied, waar tussen de 7.000 en 12.000 toeren tot wel 25 Nm aan koppelwinst is behaald. Op een zonnige dag in Assen trek ik het Kawasaki-pak aan dat ik overhield aan de deelname aan de Kawasaki Z800 Cup in het Spaanse CEV-kampioenschap in 2015. Dat ziet er factory-waardig uit, of niet dan? Eerst rijd ik een sessie met de demo-machine, een standaard ZX-10R die bij circuitschool.nl beschikbaar is voor potentiële klanten. Dat kost slechts € 35,- per twintig minuten. Dit is nagenoeg een standaardmachine, enkel met Heel wat aanpassingen in één oogopslag: K-Tech achtervering, ARP voetsteunen met omgekeerd schakelpatroon, de aluminium tank voor de carterontluchting en het 16-tands voortandwiel (één tandje minder dan origineel). »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3