MotoPlus 17 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 71 Yamaha XJR1300 Old-school, heavy-metal Specificaties 2015 Luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.251 cc, 72 kW (98 pk) bij 8.000 tpm, 108 Nm bij 6.000 tpm, tankinhoud 14,5 l, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht 242 kg, maximum snelheid 213 km/uur, 0-100 km/uur in 3,5 sec, brandstofverbruik 1:17,9, nieuwprijs € 11.699,-. Rond de millenniumwisseling waren ze er in overvloed: Japanse motoren met een dikke vier-in-lijn en een soms musculair maar tegelijk klassiek uiterlijk. Een van de grote iconen uit die tijd is de Yamaha XJR1300. Zeventien jaar is die te koop en al die tijd succesvol. In 1999 is de naked – als opvolger van de populaire XJR1200 – meteen een hit. Er zijn slechts een paar grote veranderingen tijdens de lange productieperiode. Het fijn geribbelde motorblok blijft zelfs behouden tot het laatste produc- tiejaar. Bij de grootste update in 2007 krijgt de XJR elektronische brandstof injectie, een verstelbare voorvork en een nieuw vier-in-een uitlaatsysteem. Kopers moesten het tot het einde toe stellen zonder ABS of elektronische hulpmiddelen. Toch zijn de remprestaties en vering altijd up-to-date. Zoals op de foto te zien, geeft Yamaha zijn ‘dikke naked’ in 2015 nog een facelift. Een kleinere benzinetank, slanke achterkant met een hippe bult in het zadel en aluminium zijdeksels resulteren in een retro-look op zijn best. Aankooptips Lang in productie geweest, dus veel keuze! Twintig jaar oude XJR’s zijn al te koop voor een bescheiden € 2.000,-. Zelfs hun hoge kilometer standen (vaak meer dan 100.000 kilometer) zijn geen probleem bij regelmatig onderhoud. Alle bouwjaren worden als betrouwbaar beschouwd. De voorkeur voor carburateur (type RP02, RP06 en RP10) of brandstofinjectie (type RP19) is dus vaak doorslaggevend voor de keuze. Het laatste type is ver- krijgbaar met aanzienlijk lagere kilometerstanden vanaf € 5.000,-. SP-varianten zijn over het alge- meen iets duurder, maar Öhlins- schokdempers en chique speciale lak hebben een motorrijder ook echt iets te bieden. De slankere XJR’s van de laatste twee jaar zijn momenteel geprijsd op meer dan € 8.500,-. Helaas is Euro4 een horde te ver Het is een echte schande dat Yamaha de XJR1300 niet meer in het leveringsprogramma heeft zitten. Wat een geweldige motor is dit toch! Koppel te over en een stijlvol uiterlijk dat tijdloos mooi is. Toen de XJR1300 op de markt kwam, verwachtte niemand dat naakte fietsen zo succesvol zouden worden. De XJR flikte het. Helaas haalde de grote vier-in-lijn in 2017 niet de Euro4-hindernis. Intussen hadden andere motorfietsen deze grote motorfiets ook een beetje overvleugeld. De XJR was niet meer helemaal van deze tijd, hij was voor veel rijders te zwaar en te groot geworden. Maar wat is een XJR1300 uit het laatste bouwjaar – bij voorkeur het speciale model van Kenny Roberts in het geel met het zwarte Speed block-design – toch een begeerlijke motor fiets. Gaat goed samen: chromen ronde klassieke klokken en digitaal mini-scherm. Begeerlijk: SP-modellen met ‘Zweeds goud’, oftewel vering van Öhlins. Foto‘s: Gerhard Eirich, fact, Jörg Künstle
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3