MotoPlus 17 - 2022
60 MOTOPLUS REPORTAGE REPORTAGE BMW MOTORRAD DAYS steenworp afstand van het festi- valterrein ligt. Natuurlijk worden de cijfers even doorgenomen en die zijn zeker niet flauw: met een omzetstijging van maar liefst 20% deed BMW het in 2021 niet bepaald verkeerd en dat ondanks of misschien wel dankzij die crisis waarvan we de naam niet meer noemen. Ook de fabriek zelf levert knappe cijfers af. Zo lopen er maximaal 800 tweewielers per dag van de band en wordt er elke 7 minuten een vrachtwagen van een toeleverancier gelost. Na een rondje door de fabriek, waar het op dat moment nét lunchtijd is, zul je altijd zien, weer snel terug naar het festi- valterrein, waar we met Dominik Schaidnagel, persvoorlichter van BMWMotorrad, spreken over het marketing-idee achter dit festival. Allereerst de keuze voor Berlijn. Na 18 jaar Garmisch-Partenkirchen is dat er een die al drie jaar geleden is gemaakt. BMW is zich bewust van het feit dat er aansluiting nodig is met de jonge motor rijder en die zoekt het vooral onder hippe stedelingen, die zich volgens BMW óf bezighouden met de custom-bike lifestyle, óf zich juist graag met een motor (liefst elektrisch) door het drukke stadsverkeer bewegen. Vandaar de keuze voor de hoofdstad. Ver- der is het natuurlijk zo dat in de Berlijnse fabriek zo’n slordige 80% van alle BMW’s wordt gebouwd, het festival komt dus naar huis zou je kunnen zeggen. Een samen werking met het Pure&Crafted festival geeft BMW hopelijk dat hippe smaakje met veel baarden en tatoeages, een barbershop, een rijtje foodtrucks en heel veel custom-BMW’s. Denk daarmee niet dat BMW haar succesnummer uit het oog is verloren, want voor de bestaande BMW-fan, de GS-rijder van mid- delbare leeftijd, is er ook genoeg te beleven. Zo is bijvoorbeeld een halve hal gereserveerd voor georganiseerde motor-adventure- groepsreizen, zijn er shirts, petjes, broeken en truien te over en is er een ruime mogelijkheid de inner- lijke mens te versterken met halve liters bier en bratwurst. Het is een bijzondere combinatie, zo’n brat- wurst-stand naast een hippe food- truck waar de uitbater, natuurlijk mét tattoo en knotje, je met plezier een vegan-quinoa-salade verkoopt. Even verderop staan de BMW-fans in hun traditioneel geruite overhemd geduldig in een lange rij te wachten om een halve liter bier te mogen bestellen, in een typische Duitse plastic bierpul mét handvat natuurlijk. Er wordt hier dus duidelijk op twee paar- Aan het toekomstige klantenbestand wordt al hard gewerkt. Uiteraard is de volledige BMW line-up present. Ook Michael van der Mark moest zijn machine tijdelijk afstaan…
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3