MotoPlus 17 - 2022
ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 49 VOORRONDEN, DEEL 1 ALPENMASTERS 2022 MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 19 17 Acceleratie in 6e versn. op 2.000 m hoogte 20 13 17 Acceleratie in 2e versn. bergop* 20 13 16 Vermogensafgifte 20 11 17 Gasrespons/lastwisselreacties 20 13 16 Koppeling 20 13 15 Schakelen 20 16 16 Versnellingsbak-spatiëring 10 6 9 Totaal 150 104 123 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 11 14 Veringreserve bij belading 20 16 16 Wendbaarheid op paswegen 20 16 17 Bochtenstabiliteit 20 14 16 Stuurprecisie/feedback 20 10 16 Remweg bergaf 20 15 15 Remgedrag bergaf/fading 20 15 15 ABS 15 15 13 Tractiecontrole 5 5 4 Oprichtneiging tijdens remmen 10 5 7 Grondspeling in bochten, beladen 10 10 8 Totaal 180 132 141 PRAKTIJK Uitrusting 20 9 11 Bagagemogelijkheden 10 0 1 Actieradius op bergwegen 20 10 11 Laadvermogen 20 16 17 Gebruiksgemak beladen 10 7 9 Zicht naar voren en achteren 10 6 9 Grondspeling met passagier en bagage 10 5 7 Totaal 100 53 65 COMFORT Zitcomfort rijder 20 14 15 Zitcomfort passagier 20 7 5 Wind- en weersbescherming 20 0 0 Stille motorloop 10 4 8 Totaal 70 25 28 TOTAAL 500 314 357 PLAATS 2 1 BEOORDELING Maximale score Ducati Streetfighter V2 Yamaha MT-09 SP *met passagier We hebben een Japanse winnaar in de middenklasse-nakeds- voorronde. uitleven. Bij die hulpsystemen valt echter vooral het ABS op, dat in drie niveaus is in te stellen. Zelfs in de meest behoudende variant remt de Streetfighter al serieus hard, zonder dat het achterwiel omhoog kan komen. Volleerde remmers kunnen hier nog wel wat winnen, maar alle anderen zijn daarmee al uitstekend bediend. De Yamaha komt niet helemaal aan de pure remkracht van de Duc, maar ook die blijft na vele kilometers afdalen via talloze hair pins prima remmen – en heeft zelfs een iets kortere remweg in de remproef bergaf (wellicht door de positie van de passagier?). De Yamaha maakt de rijder de held, de MT-09 geeft hem rijplezier van het huis, terwijl bij Ducati de Streetfighter V2 de held is die door de rijder bedwongen moet worden. Dat laatste is voor de pasweg van de Sella Ronda een te vermoeiend karakter, waardoor de MT-09 SP deze voorronde in de categorie middenklasse-nakeds wint. De minder extreme naked bike is duidelijk de betere keuze in de Dolomieten. De Streetfighter V2 is perfect voor hard knallen, maar in de krappe haarspeldbochten is het de MT-09 SP die laat zien hoe zijn motorische souplesse, speelse stuureigenschappen en prettige ergonomie een geslaagd geheel vormen. -CONCLUSIE YAMAHA MT-09 SP MOTOPLUS 18/2022 Power nakeds Allroads Zware toerbuffels Crossovers IN DE KOMENDE NUMMERS MOTOPLUS 19/2022 De grote finale
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3