MotoPlus 17 - 2022

ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 45  Niemand loopt de Ducati Street­ fighter V2 zomaar voorbij. Met zijn kleine, omlaag gerichte neusje, scherpe lijnen en hoge achter- kant ziet hij eruit als een rode pijl op wielen. Het is een echte blikvanger, iets wat de Yamaha MT-09 zelfs in deze duurdere SP-versie toch wat minder lukt. De goudkleurige Kayaba-voorvork (officieel KYB) en de eveneens goudkleurig glimmende Öhlins-­ achterschokdemper zorgen in elk geval voor wat fleurige accenten. Ook qua neus hebben ze bij Yamaha bij deze nieuwste MT-­ generatie zo hun eigen ideeën. Midden in het minimalistische insectenneusje zit een led-kop- lamp. De modernste techniek, maar hij ziet er (bewust?) uit als een projectie-koplamp waarmee vroeger nog weleens omge- bouwde sportmotoren van een vervangende koplamp werden voorzien. Voor het rijden doet dit er echter niet toe, dus snel opgestapt en gas erop. Hoewel het Ducati-zadel op 840 millimeter hoogte zit, kunnen ook rijders van circa 1,70 meter doorgaans goed met hun voeten bij de grond. De truc hier is de smalle taille met de slank gesneden achterkant van de tank, waardoor je je benen bijna recht omlaag kunt steken. En omdat het V-twin-blok zo smal is, worden ook je knieën niet ver uit elkaar geduwd. Alleen het stuur zit voor het rijden in de Alpen iets te ver naar voren; door de naar voren lopende risers zit het stuur voor de vorkpoten, ergonomisch niet ideaal wat ons betreft. Wat dan wel weer fijn is, is de ruime knie­ hoek, mede te danken aan het hoge zadel. Dat is bij de MT-09 toch wat minder, maar niet veel. Het zadel van de driepitter zit 820 millimeter hoog, waarbij de voetsteunen in twee hoogtes instelbaar zijn. Verder staat het stuur duidelijk dichterbij, maar het is wel tamelijk smal. Hoe dan ook: beide motoren hebben een behoorlijk goede zitpositie voor het rijden in de bergen. Qua ergonomie is er nog enige overeenstemming, maar qua motorblok liggen de twee mijlen­ ver uit elkaar. De Yamaha-drie­ cilinder hangt al vanaf de laagste toerentallen voorbeeldig vloeiend aan het gas, althans in motormap- pings B, C en D. In mapping A is er vaak wel een ruk voelbaar bij het eerste openen van het gas. Verder is er ongeacht het toerental dat het TFT-scherm aangeeft altijd trekkracht, met zeker vanaf 3.000 toeren een zeer lineair verloop. Je kunt mooi laagtoerig soepeltjes een hairpin nemen, maar ook in de eerste versnelling met flink wat toeren hard de bocht uit knallen. De Yamaha-driepitter is een ideale krachtbron voor allerlei soorten rijders. Het blok trilt vanaf halverwege het toerengebied weliswaar voelbaar hoogfrequent, maar storend in handen en zitvlak wordt dat eigenlijk nooit. YAMAHA MT-09 SP fijne motorloop en vermogens­ afgifte bijna vederlicht sturen met veel precisie goede, comfortabele ergonomie quickshifter voor op- en terug­ schakelen vering absorbeert goed groot laadvermogen nogal smal stuur de driecilinder trilt voelbaar in de tweede helft van het toeren­ bereik het uiterlijk is even wennen DUCATI Streetfighter V2 sportief-comfortabele ergonomie topremmen die prachtig doseerbaar zijn uitstekende rijhulpsystemen quickshifter voor op- en terugschakelen zeer krachtig geluid veel grondspeling in bochten onnauwkeurig in hairpins voor de Alpen niet zo’n geschikt motorkarakter hoge aanschafprijs »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3