MotoPlus 17 - 2022
MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 17 17 Acceleratie in 6e versn. op 2.000 m hoogte 20 15 15 Acceleratie in 2e versn. bergop* 20 18 16 Vermogensafgifte 20 16 15 Gasrespons/lastwisselreacties 20 15 14 Koppeling 20 16 16 Schakelen 20 14 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 8 Totaal 150 119 115 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 14 16 Veringreserve bij belading 20 18 18 Wendbaarheid op paswegen 20 11 13 Bochtenstabiliteit 20 14 13 Stuurprecisie/feedback 20 13 12 Remweg bergaf 20 18 18 Remgedrag bergaf/fading 20 15 16 ABS 15 13 13 Tractiecontrole 5 4 4 Oprichtneiging tijdens remmen 10 7 8 Grondspeling in bochten, beladen 10 8 7 Totaal 180 135 138 PRAKTIJK Uitrusting 20 17 18 Bagagemogelijkheden 10 8 8 Actieradius op bergwegen 20 17 16 Laadvermogen 20 11 16 Gebruiksgemak beladen 10 3 3 Zicht naar voren en achteren 10 7 7 Grondspeling met passagier en bagage 10 8 8 Totaal 100 71 76 COMFORT Zitcomfort rijder 20 16 17 Zitcomfort passagier 20 16 17 Wind- en weersbescherming 20 16 17 Stille motorloop 10 4 6 Totaal 70 52 57 TOTAAL 500 377 386 PLAATS 2 1 BEOORDELING Maximale score H-D Pan America 1250 Special Triumph Tiger 1200 GT Pro *met passagier modelgeneraties meer dan Harley op de hoge poten heeft gezet. En aangezien de Tiger GT Pro is gezegend met vering met een extreem groot stel bereik, rijdt hij op de niet altijd gladgestreken wegdekken in de klim naar de Passo Fedaia – en verder naar Falzarego – voelbaar comfortabeler en voortdurend wat strakker dan de Harley. Op de Pan America kies je bij de semi-actieve Showa-vering bijna altijd voor de offroad-modus, om überhaupt nog wat absorptie vermogen en feedback te heb- ben, zodat de Harley iets beter in te schatten is. We stoppen voor een versna- pering bij de Rifugio Valparola en stellen vast dat terwijl de levendigere Harley op het motor- blok-onderdeel wint, de Triumph dat snel weer goedmaakt op comfort en de vele praktische kwaliteiten die je van een motor als deze verlangt. Dat begint bij de uitgebalanceerde zitpositie en zet zich door in de totale bediening, zoals dashboard, schakelaars en bagagesysteem. Eén ding mag echter niet onver- meld blijven en dat is de extreme remproef met passagier bergaf. Hier kwispelen beide motoren op de laatste meters zo nerveus met hun kont, dat passanten op het bergpad ernaast van schrik hun wandelstok lieten vallen. De afregeling van het ABS in de bergen mag nog wel een keertje worden bijgeschaafd. Onder de streep zitten er negen punten verschil tussen de Ame- rikaan en de Brit, in het voordeel van laatstgenoemde. Die gaat daarmee door naar de finale. Dit kleine puntenverschil mag tege- lijk een erg knap resultaat voor Harley worden genoemd, dat meteen een heel capabele all- road heeft gebouwd. De vele Bei- erse koeien die het duel hebben gadegeslagen, blijven slechts publiek. In de finale zal de Tiger 1200 het samen met de andere groepswinnaars tegen de Multi strada V4S moeten opnemen. Eens kijken hoe hem dat afgaat! Hij heeft natuurlijk niet het karakteristieke blubberende geluid van traditionele Harleys, maar ook de Pan America laat zien dat Harley weet hoe het een karaktervolleV-twin moet bouwen. Triumph op zijn beurt heeft een gedurende vele model generaties doorontwikkelde grote allroad op de wielen gezet. Dat merk je bij elke volgende kilometer die je op de Tiger 1200 GT Pro aflegt steeds meer. -CONCLUSIE De Tiger gaat met een verrassend krappe voorsprong door naar de finale. TRIUMPH Tiger 1200 GT Pro ALPENMASTERS 2022 VOORRONDEN, DEEL 1
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3