MotoPlus 17 - 2022

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Triumph Tiger 1200 GT Pro 106,4 kW (145 pk) bij 9.200 tpm 119 Nm bij 7.100 tpm Harley-Davidson Pan America 1250 Special 105,5 kW (143 pk) bij 9.000 tpm 118 Nm bij 8.000 tpm 60 80 100 120 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 41  VERMOGENSMETING Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. TECHNISCHE GEGEVENS EN MEETWAARDEN Harley-Davidson Pan America 1250 Special Triumph Tiger 1200 GT Pro TECHNISCHE GEGEVENS Bouwwijze 60° V-twin driecilinder- lijnmotor met T-krukas Cilinderinhoud 1.252 cc 1.160 cc Max. vermogen* 152 pk bij 8.750 tpm 150 pk bij 9.000 tpm Max. koppel* 128 Nm bij 6.750 tpm 130 Nm bij 7.000 tpm Zithoogte 1 860-880 mm 860-880 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 265 kg 251 kg Laadvermogen 190 kg 216 kg Tankinhoud 21,2 l 20,0 l ABS/tractiecontrole ● / ● ● / ● Basisprijs NL € 24.495,- € 23.600,- Prijs testmotor € 28.764,- 2 € 23.600,- Basisprijs B € 20.695,- € 20.900,- MOTOPLUS-METINGEN Rollende acceleratie op 2.000 m hoogte, 6e versnelling, 50–100 km/uur 7,1 sec 7,0 sec bergop met passagier, 2e versnelling, 25–75 km/uur 3,7 sec 4,6 sec Remweg bergaf met passagier, 75–25 km/uur 24,7 m 24,5 m Verbruik bergwegen 1 op 17,8 1 op 18,2 actieradius bergwegen 377 km 364 km *Fabrieksopgaven; 1 MotoPlus-metingen; ● = standaard; 2 inclusief draadspaakwielen, zijkoffers, zijkofferrek, carterbeschermplaat en knee pads dus we zijn in elk geval dankbaar voor de recente radicale afslank­ kuur van de Tiger. We zijn echter al snel bovenop de pas, waarna we al even snel weer afdalen naar Arabba om vervolgens de 33 hairpins naar het plateau van de Passo Pordoi in het vizier te nemen. Hier, op de hoogste geasfal- teerde pas van de Dolomieten, komen onze twee dikke allroads duidelijk al meer in een gebied waarin ze aan de bak moeten, en waar ze hun pluspunten – hun forse vermogen en royale uitrusting – kunnen uitspelen. Eindelijk kunnen we hier ook een rechtstreeks duel United States – United Kingdom uitvechten. De 60° V-twin van de Harley blijkt daarbij een stukje levendiger dan de ‘gesimuleerde twin’ van de Triumph. En wederom dringt zich de vraag op: waarom al deze technische moeite? De ruigere motorloop brengt namelijk een aantal nadelen met zich mee. Zoals de deels zeer nadrukkelijke en op den duur ook irritante trillingen in sommige toeren­ gebieden. Ook qua gasaanname en lastwis- selreacties doet het Revolution Max-blok uit Milwaukee het iets beter. De Tiger pakt soms iets te bruut op, waardoor de Pan Am het in motorisch opzicht in de klim naar 2.239 meter hoogte toch wat beter doet. De Britse roofkat laat zich ech- ter niet zo makkelijk afschudden wanneer we de niet minder pittige 27 hairpins en andere slin- gers in de afdaling naar Canazei af denderen! Ook omdat Triumph met de GS in het vizier al enige »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3