MotoPlus 17 - 2022

Tijdens een koffiestop is het vooral de Harley die de aandacht trekt. Ook bij doorgewinterde motor­ rijders. “Hoe rijdt-ie nou?” is de vraag die we het vaakst moesten beant­ woorden. ALPENMASTERS 2022 VOORRONDEN, DEEL 1 40 MOTOPLUS ALPENMASTERS 2022 hebt gereden op de kleinere Tiger 660 uit de crossover-groep (meer daarover in het volgende nummer van MotoPlus). Waar­ bij die kleinere driecilinder nog gewoon een echte driecilinder mag zijn, en heerlijk vloeiend mag briesen en huilen. De hamvraag is natuurlijk: heeft deze compleet nieuwe Tiger 1200-generatie (die hier in de GT Pro-uitvoering aantreedt) echt deze constructieve kunstgreep nodig? Triumph geeft als argu- ment dat de ongelijke ontste- kingsintervallen (180°-270°-270° in plaats van 240°-240°-240°, dus twee klappen komen nu korter na elkaar) meer tractie in het terrein geven en ook een beter gripgevoel achter. Daarnaast zal het rijders aanspreken die de gewone driecilinders te gladjes vinden lopen en juist iets meer ‘leven’ willen. Als we ter opwarming door de krappe bochten in de beklim- ming van de Campolongo zwieren, stellen we al snel vast: de enorme 150 respectievelijk 152 pk topvermogen van de Tiger en Pan America heb je hier helemaal niet nodig. Vooral niet als dat ten koste gaat van de punch onderin. En je hebt ook zeker niet dat hoge gewicht van 251 (Triumph) en 265 kilo (Har- ley) nodig. Op dit soort wegen is elke extra kilo er een te veel,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3