MotoPlus 17 - 2022

ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 39  ook menige lokale voorbijganger die tijdens de koffie- of fotostops nieuwsgierig om de hoogpotige V-twin loopt. Zijn opponent heeft het dui- delijk moeilijker om de aandacht naar zich toe te trekken. Een Tiger 1200 met een – voor deze categorie weliswaar ongebruike- lijk – driecilinderblok, da’s typisch Triumph. Dat kennen we allang, is dat iets nieuws? Die vraag wordt prompt met een ‘ja’ beant- woord zodra we na de koffie de motoren starten. Deze Triumph maakt niet het sonoor briesende driecilindergeluid dat we zo goed kennen, hij loopt ietwat onregelmatig en klinkt zelfs bijna onharmonieus, zoals hij staat te blaffen. Net als bij de kleinere 900-modellen heeft deze driepit- ter geen klassieke krukas met de drie kruktappen op 120 graden van elkaar, maar een zogeheten T-krukas, waarbij twee kruktap- pen tegenover elkaar staan en de derde op 90 graden daarvan. Daardoor klinkt de triple bijna als een ruig lopende twin. Daar moet je van houden, of op z’n minst een tijdje aan wennen. Het valt vooral telkens weer op wan- neer we met de hele groep van motor wisselen en je een tijdje HARLEY-DAVIDSON Pan America 1250 Special grote grondspeling in bochten zeer gretig toeren draaiend motorblok groot TFT-dashboard met intuïtieve touch-bediening hakerig schakelen, koppeling met te kort aangrijptraject beroerde richtingaanwijzer­ schakelaar zadel wiebelt in de hoge stand middenbok slaat bij opbokken tegen de zijstandaard TRIUMPH Tiger 1200 GT Pro onderhoudsvriendelijke cardan goede wind- en weersbescherming door grote ruit comfortabele vering met groot stelbereik tot in de details mooi afgewerkt gevoerd smartphone-vakje met oplaadfunctie onrustige motorloop met irritante trillingen voor deze categorie te weinig grondspeling in bochten »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3