MotoPlus 17 - 2022
ALPENMASTERS 2022 MOTOPLUS 37 VOORRONDEN, DEEL 1 ALPENMASTERS 2022 MOTORBLOK Acceleratie 0-140 km/uur 20 12 4 Acceleratie in 6e versn. op 2.000 m hoogte 20 13 7 Acceleratie in 2e versn. bergop* 20 15 11 Vermogensafgifte 20 12 8 Gasrespons/lastwisselreacties 20 16 16 Koppeling 20 17 14 Schakelen 20 13 11 Versnellingsbak-spatiëring 10 8 7 Totaal 150 106 78 RIJGEDRAG Afstelling/comfort 20 11 12 Veringreserve bij belading 20 8 6 Wendbaarheid op paswegen 20 18 16 Bochtenstabiliteit 20 12 9 Stuurprecisie/feedback 20 13 11 Remweg bergaf 20 17 16 Remgedrag bergaf/fading 20 15 8 ABS 15 10 9 Tractiecontrole 5 0 2 Oprichtneiging tijdens remmen 10 9 8 Grondspeling in bochten, beladen 10 6 4 Totaal 180 119 101 PRAKTIJK Uitrusting 20 7 1 Bagagemogelijkheden 10 0 2 Actieradius op bergwegen 20 11 20 Laadvermogen 20 9 14 Gebruiksgemak beladen 10 10 8 Zicht naar voren en achteren 10 8 9 Grondspeling met passagier en bagage 10 6 7 Totaal 100 51 61 COMFORT Zitcomfort rijder 20 10 11 Zitcomfort passagier 20 11 9 Wind- en weersbescherming 20 0 0 Stille motorloop 10 5 6 Totaal 70 26 26 TOTAAL 500 302 266 PLAATS 1 2 BEOORDELING Maximale score Kawasaki Z650RS Moto Guzzi V7 Stone *met passagier bij de remmen is enige terug houdendheid aan te raden. Met zijn enkele 320mm-schijf in het voorwiel en de 260mm-schijf achter heb je op de V7 een behoorlijke voet op het rem pedaal nodig plus serieuze kracht in je rechterhand, wil je in het ABS terechtkomen. Vooral bergaf was het voor ons oppassen, aan- gezien we op andere motoren gewend waren aan latere rem punten. Daar komt bij dat ook de vering meer is afgestemd op comfort dan op sportief rijden en veel feedback. Je gaat dus vanzelf meer op je gemakje over de paswegen zwieren, het is echt ontstressen op twee wielen. Wie daar niks mee heeft, die kiest voor de Kawasaki. Ook al verwerkt de vering van de Z650 met name achter een hobbelig wegdek niet al te gevoelig, toch blijft de stuurprecisie ook bij een vlot tempo intact. Bovendien heeft de Kawa een royale grond speling in bochten, je rijdt niet zo snel iets aan de grond. En de dub- bele schijfrem voor blijkt prima bestand tegen een lange rit door hairpins bergaf. Mede dankzij een instelbaar hendel is hij ook fijn te doseren. Behalve het remhendel is ook het koppelingshendel van de Z650RS instelbaar. De Guzzi heeft dat niet. In totaliteit hebben beide machines overigens weinig instel mogelijkheden en technische snufjes. Qua vering is bij beide alleen de veervoorspanning ach- ter instelbaar en het ABS is niet hellingshoekafhankelijk. De Guzzi heeft zowaar wel tractiecontrole, maar meer is er niet. En dat hoeft ook niet, want beide bieden voor niet al te veel geld een prachtige styling en rijplezier in de Dolomie- ten – met een aantal pluspunten voor de Kawasaki. Wie naast een retrojasje ook waarde hecht aan wat sportiever rijden, die ontkomt in dit duel niet aan de Kawasaki Z650RS. De Guzzi is meer iets voor rustige genieters die zich door de ronkende hamerslagen van de luchtgekoeldeV-twin over de bergwegen willen laten voortstuwen. Een Italiaans relax- programma met stijl. -CONCLUSIE De levendige Kawasaki is een eersteklas hairpin-vreter! KAWASAKI Z650RS
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3